schadelijk hoge oogdruk, opticien aansprakelijk?

• bram

Is er al bekend hoe dit verhaal is afgelopen, ben namelijk nieuwsgierig naar de afloop hiervan

• Marjan

Nee, het is nog niet afgelopen. Zodra er meer bekend is laat ik het hier weten.

• Eric

Marjan, Het Huis en Hans Anders behoren samen tot de Optische Exploitatie Maatschappij. Het hoofdkantoor isgevestigd in Gorinchem. Stuur even een brief naar de directie aldaar, of schakel gelijk een advocaat in.

Met sommige vorige reactie ben ik het eens: het lijkt mij niet dat de Het Huis manager aansprakelijk is te stellen. Immers, hij is beslist niet aansprakelijk voor het ontstaan van de oogziekte. Dat ontstaan van de glaucoom valt uiteraard volledig buiten zijn macht. Dat hij niet tijdig het bestaan van de glaucoom heeft ontdekt, valt hem ook niet aan te rekenen: voor oogziekten is een oogarts, niet een opticien.

Daarnaast: we leven inderdaad in een rechtstaat, maar het past absoluut niet in de Nederlandse cultuur om iedereen die iets verkeerd doet aansprakelijk te stellen en uit te kleden door middel van schadeclaims. We blijven allemaal mensen en fouten maken is menselijk. Wil je schadeclaims kunnen indienen tegen iedereen die je wat aandoet, moet je naar die achterlijk USA verhuizen…

Tenslotte, even nuchter bekeken: de gehele claimprocedure zal jaren in beslag nemen. Mócht de opticien al aansprakelijk zijn, dan volgt de schadebegroting. Welke schade heeft u gelopen? Er is vermindering van gezichtscherpte, hebt u daardoor verlies van inkomen? Kunt u niet meer autorijden, fietsen, sporten, hobbies uitoefenen etc? Dat zal wel meevallen, er zijn immers talloze menzen met een zicht van 50% of minder, die volledig in de samenleving meedraaien. Dan blijft er alleen een stukje smartengeld over. Zullen die €1500,- die de jarenlange procedure hooguit zal opleveren de moeite van alles waard zijn en de juridische kosten dekken? Ik denk het niet.

• bram

hier sluit ik mij helemaal bij aan. Uiteindelijk is er ook nog zo iets als gezond verstand, dat ons zegt ook een naar ons zelf te kijken. Kan een patient (klant)

achteraf klagen, terwijl ze aangeven al lang problemen te hebben. We leven in een maatschappij waarin we zelf mondig genoeg zijn om ook zelf verdere stappen te gaan ondernemen, dus zelf stappen in de richting van de oogarts zetten.

Achteraf iemand anders als schuldige aanwijzen is altijd het makkelijkst.

• Eric

En toen hoorden we niks meer van Marjan…