Vrouwen in de optiek te serieus?

• arjan

Naar aanleiding van een eerder prikbord item vraag ik me af ;nemen opticiens en dan met name de vrouwelijke zichzelf niet erg serieus. Ik bedoel je bent en blijft een brillenboer met iets meer opleiding als een schoenenverkoper maar veel minder als een boer.

• sandra

wat geeft dan een man dan het recht om er ander sover te denken hebben toch de zelfde opleiding gedaan

• arjan

Dezelfde opleiding houdt nog niet in dat je dezelfde kwaliteiten hebt. Dat hangt toch echt samen met of je talent hebt om de materie te beheersen en elke dag goed te gebruiken. En dat is niet velen gegeven (uitblinken) kan ik je na 20 jaar ervaring vertellen. Wat heel belangrijk is van wie je het vak geleerd hebt want op school leer je misschien 5%, de rest komt toch echt uit de praktijk. Het is wel leuk dat je er zo overdenkt want het versterkt mijn stelling; nemen met name de vrouwelijke opticiens zichzelf niet te serieus. Wat mij wel eens opvalt dat met name vrouwelijke KLANTEN hun sexegenoten niet serieus nemen en zich vaak richten tot de mannelijke collega's. Hierop volgt dan weer dat vrouwelijke opticiens door zeer serieus te zijn (overcompensatie) proberen de (vrouwelijke) klant te overtuigen van hun kunnen. Het ontbreekt de vrouwelijke opticien om op dat moment een grap te maken om het ijs te breken en zal zich gaan overcompenseren en wellicht zoals jij met een diploma gaan wapperen die van weinig waarde is omdat het (opticiens)vak een praktijkvak is en geen schoolvak.

Dit geeft meteen ook weer antwoord op je vraag wat je kunt verdienen: dit staat niet in een CAO en ook niet met percentages erop omdat je een paar jaar ervaring hebt, nee dit hangt af van je kunnen. Bij mij in het bedrijf werken niet gediplomeerde opticiens die meer verdienen dan hun gediplomeerde collega's louter en alleen omdat de een meer in zijn mars heeft dan de ander.

Een pre is natuurlijk ook of ze een polifestineermachine kunnen bedienen en zoals eerder gesteld; dat is mannenwerk!

• sandra

ik kan er kort over zijn

mijn enige vraag was wat het minimum loon was omdat ik het gevoel heb dat ik daar dus opzit en het zo nog steeds niet kan vergelijken

ben het zeker met je eens over dat je in de praktijk veel /bijna alles leert

zelf werk ik in een team dat precies weet hoe we de klanten moeten aanspreken

bij de een kan je die grap maken bij de andere niet

wat ik alleen wilde vertellen is dat ieder zo zijn kwaliteit heeft

ook wat jij vertelde

het is toch zo dat het 1 je meer ligt dan het andere

maar oke ik hou der over op heb zegje gedaan

groetjes

sandra

• Carla

Het is zo jammer dat mensen denken dat een man beter is in zijn werk………

Je zou in de praktijk eens moeten zien……

Vaak is een vrouw geduldiger, verfijnder.

Dat er soms een muts van de oude stempel binnen komt en vraagt naar meneer de opticien, moet ik daar dan tegen in gaan en zeggen maar mevrouw ik heb ook diploma's en ik kan en wil u helpen…nee hoor….hahah laat meneer de opticien haar maar helpen….ze slikt meestal heel veel tijd op!

Dat een figuur zoals jij dan daarna misschien meer air/dunk krijgt, ligt dus niet bij of wij vrouwen het beroep opticien te serieus nemen, nee het ligt eraan hoe snel jij je dunk voelt groeien…..

Je moet je niet laten opfokken door klanten!

Ga als vrouw er boven staan als er toevallig iemand naar meneer de opticien vraagt en later blijkt dat de klant alleen maar een afspraak wil maken ofzo.

Je moet eens kijken naar het aantal afvallers op de christiaan huijgens, hoeveel mannen dat dat zijn…..

En niet elke man die van de chris. afkomt is goed in zijn vak en kan die polifestineermachine nog steeds niet bedienen.

Kom op zeg, denk voortaan eens na voor je wat neerzet….

• arjan

Als vrouwen geduldiger en verfijnder kunnen werken waarom kunnen ze dan niet goed lezen? Ik schrijf nu juist dat de schoolopleiding er niet zoveel toedoet meer waar en hoe je je praktijkopleiding hebt gekregen. Dat veel van de mensen die reageren op dit forum bij een keten werken en een streekopleiding of interne opleiding hebben genoten zegt mij persoonlijk helemaal niets. Het zegt namelijk niets over wat je kunt. Wel grappig vind ik dat de frustratie ervan afdruipt bij sommige van jullie. Je gaat ervan uit dat ik zo'n zelfstandige ben die op de C.Huygens heeft gezeten alleen om het feit dat ik een stelling poneer waar je het niet mee eens bent. Waarom vraag ik mij af?? Ik werk al jaren als zelfstandig filiaalhouder voor een van de grotere ketens en ben daar meer dan gelukkig mee, ik deel daarom jullie frustratie ook niet. Maar zowel Sandra als nu Carla maakt van mij zo'n arrogant mannetje van de C. Huygens school terwijl ik toch echt het papiertje op de streekschool heb gehaald. En waarom zouden die mannetjes van de C. Huygensschool arrogant zijn?? Omdat ze een andere richting kiezen ??

Ik ken er een paar maar mijn inziens zijn dit doodnormale gasten die ook brillen verkopen. Maar goed ik stop maar want je zult dit stukje ook wel weer verkeerd interpreteren.

• Carla

In mijn verhaal staat niet dat ik denk dat je van de chris. afkomt.

Ik heb alleen maar de chris. tot vergelijk, omdat ik niet weet hoe een streekschool werkt en of daar wel of geen afvallers zijn.

Wel denk ik dat je zo'n mannetje bent die in zijn vuistje lacht als er een vrouwelijke collega van je (met een diploma) door een klant voorbij gelopen wordt en liever door jouw geholpen wil worden.

• arjan

Ja, je snapt het!

• mirjam

dan ben jij een zielig mannetje en waar werk jij?

of mogen wij dat niet weten?

• arjan

Ik vind jullie zielige vrouwtjes. Je moet de betekenis van “een stelling” maar eens opzoeken in de Dikke van Dale. Je bent het er mee eens of oneens maar je gaat niet degene die de stelling poneert uitmaken voor zielig mannetje. Dat is zielig en bevestigt de stelling.