Polisfestineren

• Dennis van der Wijden

Vanmiddag kwam ik bij de opticien met mijn oude kunststof bril die geheel mat geworden was door het vele sporten. De opticien stelde voor om het montuur te laten polifestineren. Hij zou de bril dan opsturen en die zou dan grondig gepolifestineerd worden. Ik heb het niet gedaan daar het 5 maanden zou gaan duren. Kan dit niet sneller??

• arjan

Beste Dennis, volgens mij wordt je in de maling genomen. Polisfestineren kost hooguit 2/3 werkdagen. Wat wel belangrijk is dat je het etui beter niet mee kan geven daar die na zo'n behandeling vaak onherstelbaar beschadigd is.

• Gerben

Dennis,

Ik vind zelfs 2 a 3 dagen nog aan de lange kant.

Bij ons kun je de bril achterlaten en dan heb je hem de volgende morgen weer terug. Wij hebben dan ook een polifestineermachine staan en daardoor is dat mogelijk. In de vrije avonduurtjes ga ik vaak weer naar de zaak om even lekker de boel weg te polifestineren. Mooi man! Hier in Twente gaan de mensen echt niet 2 a 3 dagen wachten op een polifestineerbeurtje van hun bril, laat staan 5 maanden. Overigens sturen veel opticiens de te polifestineren brillen naar ons op, vooral de minder kundige “vaklieden”. Dan is 2 a 3 dagen gerechtvaardigd. Het verhaal van Arjan over etuitjes ken ik overigens niet, maar gezien het feit dat ze daar 2 a 3 dagen polifestineertijd nodig hebben zegt e.e.a. over hun nivo. Je moet daar dus niet je etui achterlaten. Hier is het geen probleem. Mocht je nog meer technische informatie willen dan verwijs ik je graag naar www.ofar.nl. Dit is de leverancier van de bewuste machine. Succes in ieder geval en misschien tot kiek in Twente.

• Filip de Grote

Beste Gerben, ik vind het wel wat bijdehand om Arjan te kwalificeren als een mindere opticien. 2/3 dagen is heel normaal voor polifestineren. Je weet net zo goed dat als het tegen zit je zomaar weer een middag voor niets gewerkt hebt.

Ik bedoel een flenk is zomaar gebeurd. Nu we het er toch over hebben wat rekenen jullie voor een polifestinatie, bij ons in Brabant kost het zo'n 23,- mits de klant zelf de glazen uit het montuur haalt. Dit is overigens de prijs voor het voorstuk alleen.

Voor een volledige beurt dus inclusief etui betaal je hier 28 euro. Ben benieuwd naar jullie reaktie want je hoort bijna nooit meer van polifestineren.

• Gerben

Filip,

Als je mijn vorige bijdrage goed hebt gelezen heb je kunnen zien dat wij over een polifestineermachine beschikken (leesbrilletje? hahaha). Hierbij is van flenken nooit enige sprake. Ook het demonteren van de glazen is verleden tijd. Ik vraag me overigens af of je in Brabant ook over een polifestineermachine kan beschikken. Ik heb weleens gehoord dat de wetgeving betreffende die dingen in Brabant veel strenger is, en niet iedereen mag zomaar polifestineren. Misschien dat je bij Ofar informatie hierover kan inwinnen.

Het kost bij ons voor een complete bril Euro 17.50. Dit is scherp maar omdat vele opticiens hun montuurtjes opsturen gaat het om zulke grote aantallen dat je zo'n machine er zo uit hebt. Etuis doen we niet omdat de logo's er dan vaak vanaf gaan.

Ik vind het ook leuk dat dit onderwerp is ter sprake komt. Ik denk ook dat het echt iets van de oudere, echte vakopticien is, want ik vraag mij af hoeveel van die jonkies uberhaupt weten wat het is. Ik volg dit forum al een tijdje maar over het algemeen is er alleen maar onzin en gekrakeel te vinden (het is niet mijn bedoeling hier anderen mee te beledigen hoor). Groet'n uut Twente van Gerben.

• Dennis van der Wijden

Gerben uut Twente, graag zou ik uw adres hebben daar ik ook in Twente woon en zeer geintresdinges ben in uw machine. Wellicht kunt u ook mijn karunkelzwabber bijstellen, die jeukt als een gek.

• Dennis van der Wijden

Ik bedoel nemen jullie dit wel serieus. Die bril was nog maar een half jaar oud!!

• Martin

Op de beurs afgelopen weekend in Munchen stond het neusje van de zalm op polifestineergebied. Een schitterende aluminiumkast met kristallenbeschermkap aangedreven door een Pentium 8 processor. Plasmabreedbeeld afleesschermen die ook DVD-JPEG enMP3 afspelen.5 minuten voor 12 brillen (ex etuis)!!! De prijs viel ook alles mee; nog geen € 18950,- De vertegenwoordiging in Nederland ligt bij Bert Bakker. De machine wordt uit voorraad geleverd en over opdingen deden ze niet moeilijk. De polisfestineermachine kan uitgebreid worden met een stansmachine die het logo onzichtbaar voor het blote oog in het glas lasert. Bij black-light (hier in Friesland hebben we nog disco's met dit licht) komen dan de groothandelgegevens van de heer Bert Bakker tevoorschijn.

• Arjan Rutten

Nu word het wel persoonlijk!!!!

Ik ben volgens mij een van de weinige vak broeders die nog aan polisfestineren doet en dan word er zo negatief over gedaan. Dat het bij de mindere opticien een lange tijd duurt is toch echt een probleem voor hun. Bij ons is het echt binnen twee werk dagen in zijn geheel gepolisfestineerd. Als het veel langer duurt ligt dat meer aan de kennis van de opticien. Een schande voor ons vak.

• Bix

Hallo Dennis, Heb jij jouw opticien wel gevraagd of hij de bril niet voor je kan epibreren? Dat scheelt namelijk enorm veel tijdrovend werk voor de beste man (of vrouw) en het resultaat is zeker niet minder! Succes.