Carla H., een glasbril met -8 in een hoge brekingsindex (dus dunne glazen, bv een index van 1.6 of 1.67) heeft net zulke dikke glazen als een glasbril met ‘gewone’ -2 of -3 glazen. En die kun je toch niet dik noemen, of wel?
Ahaa, natuurlijk is dat zo…Je gaf gewoon je mening over glasbrillen in het algemeen !
Met die dunne glazen hou je wel altijd het effect dat je ogen zoveel kleiner worden door de brilglazen, maar daar is volgens mijniets aan te doen.
Ik ga dinsdag weer eens kijken.
Ik zag wel een leuk klein en goedkoop montuurtje bij Pearle, maar op zich vind ik zo'n glasbril wel erg mooi. Ik had nog een tip gekregen om hem in het buitenland te bestellen, maar daar ben ik nog over bezig…
Onzin!
Verkleining van de ogen achter de glazen is afhankelijk van de sterkte en de afstand van de voorzijde van het glas tot het oog.
Omdat negatieve glazen allemaal een minimale middendikte hebben, zal bij een hogere sterkte de verkleining van de ogen weinig verschil maken omdat de voorzijden van deze glazen over het algemeen redelijk vlak zullen zijn.
Bij positieve glazen, waarbij de voorkant ‘boller’ is en verder naar voren uitsteekt, heeft een dunner glas of asferisch glas wel invloed op de vergroting van de ogen achter de bril.
Verder wil ik nog even kwijt dat een glas in de sterkte van -8.00 met een hoge brekingsindex nog altijd dikker is als een glas van -2.00 of -3.00 met de laagste brekingsindex.
Bij veel (zelfstandige) opticiens kan dmv een monturenscanner en een computerprogramma uitstekend vooraf bepaald worden wat de dikte van de glazen in een bepaald montuur met een bepaalde sterkt wordt, ook bij glasbrillen!
Theo
Het optisch centrum van de glazen moet zich in het midden voor het oog bevinden.
Als de rand van het glas zich verder van dit optisch middelpunt bevindt, zal de dikte van de glasrand toenemen. Dus hoe groter de bril en hoe kleiner de pupilafstand tussen de ogen (PD genaamd) hoe dikker de rand van het glas zal zijn. Een ander effect kan zijn dat kunststof glazen met een brekingsindex van 1.5 (de ‘dikste’) uitvoering een middendikte moeten hebben van minimaal 1.8 mm omdat er anders door de ‘zachtheid’ van het materaal vervormingen kunnen optreden. De dunnere kunststof glazen en de minerale glazen (= echt glas) hebben over het algemeen een middendikte van ongeveer 0.8 mm. Dus de kunststof glazen met een brekingsindex van 1.5, hebben dus zonder meer al 1 mm meer randdikte dan de minerale glazen met dezelfde brekingsindex.
Vanzelfsprekend geldt dit bovenstaande verhaal voor negatieve sterktes.
Bij positieve sterktes krijg je dan de maken met een minimale randdikte die nodig is voor de montage van de glazen (bij glasbrillen ongeveer 1.8 mm, bij nylor-brillen minimaal 1.5 mm, en bij randbrillen 0.6 mm). Dus hoe verder de rand van de bril zicht bevindt van het optisch centrum, hoe groter de middendikte zal zijn.
Bij de keuze van een montuur is het dus van belang dat er een goede verhouding aanwezig is tussen de PD, brekingsindex van het glas en de breedte van het glas (bij de huidige mode is de hoogte van ondergeschikt belang).
Daarom kan het dus voorkomen dat een kleiner montuur met de dikste glazen een dunnere randdikte kan opleveren dan een groot montuur met de dunste glazen. Een bril met een duurder klein montuur kan daarom toch goedkoper uitvallen dan een goedkoper groot montuur en ondanks dat een dunnere randdikte hebben.
Tip: Laat bij een uiteindelijke keuze voor bijvoorbeeld 2 monturen van verschillende grootte voor beide de randdikte uitrekenen van de diverse soort glazen voor beide monturen.
Hou bovendien het gewicht in de gaten. Kunststof glazen zijn 40 tot 60% lichter als minerale glazen. De verschillen in gewicht tissen de diverse soorten minerale glazen is minimaal. Hoe hoger de brekingsindex, hoe zwaarder de glassoort waardoor het gewichtsverschil hoogstens 10% zal bedragen (eventueel zelfs zwaarder).
Theo
Dank voor je heldere verhaal. De meeste zaken waren me inderdaad al bekend, maar dat een lagere PD een hogere randdikte tot gevolg had wist ik niet.
Overigens blijf ik het wel vreemd vinden dat opticiens zo hun best doen om zelfs mij (met -2) dunne glazen met een hogere brekingsindex aan te praten. Alsof de randdikte bij -2 een probleem zou zijn…
Tis niet echt aan te raden om een stadaard glas in een glasbril te proppen, deze glazen worden bijna altijd met schroefjes gemonteerd. Deze schroeven zijn vrij lang en worden vaak nogal scheef geboord, aan de voorcurve van het glas is het geen probleem, maar de achtercurve van het glas zal erg hol zijn, en daar moet dan een moertje op gedraaid worden die recht is ten opzichte van de schroef die eruit steekt. Dit is een fijn klusje voor degene die het moet maken en zal nooi erg lang blijven zitten omdat de moertjes aan de achtercurve niet strak aan gedraaid kunnen worden. Wil je echt persee een glasbril, neem dan het systeem van Hoya, deze brug en pootjes worden aan de zijkant in het glas geschroefd, de pinfeel methode zoals dat genoemd wordt, maar neem aub wel dunne glazen, anders ziet een glasbril er inderdaad niet uit.
De dikte van het glas kun je zelf ook wel een beetje bepalen.
Hoya kan zelfs een enkelvoudig kunststof glas van 1.71 leveren, dat is het dunste dat er is, kijk maar eens op de pagina van hen. Vraag of de opticien de diameter van het glas wil bereken en vul deze in op de pagina van hoya en bekijk wel brekingsindex je wilt hebben, en voila, de dikte is redelijk in te schatten.
Www. hoya.nl
Groet Jorgen
het is de vraag hoeveel je uit wilt geven
inderdaad 1.6 glazen zijn rond de 80 euro per stuk en wel veel mooier in een glasbril
er zijn mensen die geven niet om de dikte van het glas en er zijn wel mensen die er om geven dat is persoonlijk.
hoe kleiner de diameter des te mooier de dunheid uitvalt. alleen 1.71 glazen zijn wel brozer en zullen eerder breken dan 1.6
misschien is een kunststofbril een optie valt ook een stuk dikte van glas weg in montuur.
montuur moet zeker weten wel mooi in je gezicht staan.
soms is een sprekende bril nog wat leuker dan een glas-bril kan soms wat flets over komen hou daar rekening mee zeker als je een vrij bleke huid heb bij mij staat het totaal niet ondanks verschillende kleuren montuur op gezetten.
misschien eventueel glas kan wel eens wat goedkoper uitvallen en 1.6 is weer dunner dan kunststof 1.6 houdt er dan wel rekening mee dat het zwaarder word en dat dat niet in een glasbril kan.
groetjes sandra
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?