leuke modellen bij - 8 sterkte

• Carla de W

Zoals je misschien al elders op het forum gelezen hebt ben ik op zoek gegaan naar een leuke reservebril voor weinig geld. Daarbij ben ik behoorlijk gefrustreerd geraakt… Even voor de opticiens onder u : Mensen met een hoge sterkte kunnen daar niets aan doen, het kan heel kwetsend zijn als je daar flauwe grappen over maakt of er om lacht. Het zou fijner zijn als je een beetje medelevend doet…

Maar goed, er ontstonden hele vervelende discussies over randloze modellen, over kleine of grote modellen enzo.

Het punt is, het is een reserve bril, dus het moet niet te veel kosten, 200 euro is echt teveel geld. Als ik een montuur van 40 euro vind, is het toch overdreven om glazen van 150 euro te kiezen ?

vraag 1 : vinden jullie het onmogelijk om met - 8 standaard glazen te nemen ?

Vraag 2 : is het echt belachelijk om een randloos montuur te nemen met - 8 ?

Vraag 3 : met - 8, kun je dan beter een klein of een groot montuur nemen om de dikte van de glazen iets te verminderen ?

Vraag 4 : zijn er eigenlijk nog wel grote monturen ????

Bonusvraag : zo'n bril zonder randen, dus glazen met een brug en pootjes…hoe heet dat ? Ik noemde het een randloos montuur, maar werd verbeterd, zij noemden het “ zonder montuur”, maar die brug en die pootjes, tellen die niet mee als montuur ?

Dank je wel,

Carla, met een zeer gekwetste ego, en behoorlijke gefrustreerd !

Nog ff en ik zoek een montuur en de vorm van een rolstoel !

• eyesee

beste Carla,

Je zit best met een probleem. Om hier een goed antwoord op te geven kom je al snel uit op wat je belangrijker vindt: estetisch of economisch.

Eerst even een paar punten op een rijtje:

-standaard glazen in -8 kunnen inderdaad vrij dik worden!

-Hoe kleiner het montuur, hoe minder dik de randjes

-EEn randloze (oftewel glasbril, muntuurloos slaat natuurlijk nergens op die bestaan niet :-)) bril is heel eerlijk, je kunt er niets in verstoppen wat betreft glasdikte

-natuurlijk bestaan er nog grote monturen, met jouw sterkte echter niet zo heel slim.

Dan nu een paar tips:

- (toch) een kleiner montuur

- misschien kunststof montuur ( wel meer aanwezig, maar minder van de glasrand zichtbaar

-Als je twijfelt over de glasdikte, laat die randdikte dan uitrekenen! Als de opticien de glasvorm weet, de sterkte en het type glas , kan hij precies (laten) uitrekenen hoe dik de randjes worden!

Mocht je nog wat willen weten, stel je vraag maar, ik zal proberen alles te beantwoorden

groet, eyesee

• sandra

beste carla die brillen worden ook veelvuldig “glasbrillen” genoemd.

en laat je niets aanpraten door je opticien jij moet de bril en glazen mooi vinden en dragen en dus ook betalen en niet degene die hem verkoopt!!!!

als jij er geen probleem mee hebt dat bij -8 standaard glazen de randen dikker zijn

so what?

je zegt zelf dat het om een reserve bril gaat en normaal lenzen draagt,dus zul je die bril meer in de etui hebben dan op je neus denk ik dan.

zonde om er dan zoveel geld aan te besteden is mijn mening.

maar het is jouw portemonee waaruit je het betaald dus die keuze maak je tenslotte zelf.

veel succes naar het zoeken van een leuke bril.

groetjes, Sandra

• Tanja

Beste Carla,

Ik heb dezelfde ervaringen. Ik draag lenzen, maar een reservebril is voor mij onmisbaar vanwege mijn hoge sterkte; ik heb nl. -schrik niet- een sterkte van -15 nodig. Bij Specsavers lukte het met veel moeite om een bril met gratis standaard glazen te krijgen. Ze verklaarden me voor gek om met zulke dikke glazen rond te gaan lopen. Ook toen ik zei dat het alleen voor nood was en ‘s avonds als ik de lenzen uitdoe en voor ik ze ’s morgens indoe die bril gebruik, vonden ze het maar vreemd. Blijkbaar kosten deze glazen hun heel wat!

Tanja

• Carla de W

Ik krijg net bericht van mijn nieuwe verzekering dat ze tot 177 euro vergoeden….

Dus dat scheelt wel !

Nu kan ik wel uitgebreid gaan zitten rekenen waar ik voor dat bedrag iets kan krijgen, maar die beslissing maak ik nu even anders…

Het gaat om Hans Anders, specsavers en Pearle….

Hans Anders valt af, zo'n bullebak krijgt mijn geld niet !

Specsavers valt ook af, want die man vertelde me dus juist het tegengestelde, dat ik een grote bril moest nemen omdat bij een klein montuur de glazen dikker werden…

Dus is pearl de beste keuze, vakkennis en klantvriendelijkheid.

Jammer wel de kleine familiezaak afvalt omdat mijn man daar veel problemen heeft gehad met hun vakkennis. Trouwens, zelf heb ik daar ook geen goede ervaring mee…

Dus ik ga eerdaags naar Pearle, de dunne glazen kosten wel 80 euro per stuk, maar daar kom ik eventueel wel overheen.

Ik denk dat ik doe wat eyesee aanraadde…

Ik kies een leuk montuur en laat ze dan uitreken hoe dik hoe dik de glazen worden, als het echt heel erg is, dan kies ik voor dunnere glazen of voor een goedkoper montuur.

Ik vind het trouwens wel een rare actie dat je een gratis bril erbij krijgt…

Want je moet een dure bril kopen en dan kun je een hele goedkope bril met standaard glazen erbij krijgen. En juist in dat goedkope rek zak ik iets dat mee viel, dus misschien heb ik strak een montuur van 39 euro met glazen van 80 euro per stuk…

Of misschien wel voor randloos met dunne glazen !

Bedankt voor jullie medeleven en hulp !

Carla de W

• Ferdy

Vraag 1 : vinden jullie het onmogelijk om met - 8 standaard glazen te nemen ?

Die kunnen tamelijk dik worden. In die sterkte is polycarbonaat (iets dunner) en 1.6 index (nog dunner) zelfs vaak goedkoper en makkelijker verkrijgbaar voor een opticien.

Vraag 2 : is het echt belachelijk om een randloos montuur te nemen met - 8 ?

Nee, zeker niet. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die een glasbril dragen met een hogere sterkte, laat je dus niets wijsmaken!

Vraag 3 : met - 8, kun je dan beter een klein of een groot montuur nemen om de dikte van de glazen iets te verminderen ?

Ja, kleiner is over het algemeen beter.

Vraag 4 : zijn er eigenlijk nog wel grote monturen ????

Zeker, maar dan vooral kunststof (acetaat) monturen, hoewel Silhouette tegenwoordig ook grote glasbrillen heeft. Het is overigens zo dat grote monturen weer helemaal terug lijken te komen als we kijken naar de trends bij zonnebrillen!

Je hebt het trouwens slecht getroffen met de opticiens die hje bezocht hebt! Waardeloze klantenservice…

• roy

mijn vriendin heeft haar glasbril ook bij pearl weg en bevalt goed

en laat je niets wijs maken van kan niet,staat niet,zou ik niet doen,gewoon een glasbril kopen en ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt!

een glasbril heeft iets sexies bij vrouwen(stond ook eerder vermeld)

• Ferdy

Overigens Carla, als je nog een goeie tip wilt voor een (goedkope en goede) glasbril, mail me dan op ferdlandeweerd AT hotmail.com

Groet,

Ferdy

• Carla de W

Hoe sterk is de bril van je vriendin ????

• carla h.

Ik heb vind het absoluut NIET mooi een randloze bril met -8.00, sorry!