Afwijking in bril

• optometrist

Hallo allemaal,

Met deze sterkte zou het in principe toch niet zo’n probleem moeten zijn te wennen aan een nieuwe bril. Asferische glazen zouden het probleem kunnen zijn. Ik vraag mij tevens af, of de sterkte wel goed is en of de bril wel goed gemaakt is. Ik zou je adviseren om een tweede mening elders te vragen.

Succes

• angela

Hoi Johan.

De sterkte van je glazen is nog niet zo heel sterk om er extra dunne glazen van te maken. Wel is het zo met dun geslepen glazen dat je vertekeningen krijgt in de hoeken. Maar het kan niet zo erg zijn dat het lijkt alsof je door een aquarium heen kijkt. Dan heb ik het idee dat je opticien de cylinder niet goed gemeten heeft of dat de asstand niet goed is (het aantal graden waarop je glazen in je bril zit).

Het beste wat je kunt doen is even opnieuw je ogen laten meten.

Succes, angela

• angela

Jos, a-sferische glazen is alleen verkrijgbaar in een (hoge) positieve sterkte. Wat Johan heeft is negatief.

• jos

Hi Angela

alleen in - leverbaar?

wat dacht je van essilor stylis (standaard asferisch) maar kan ook sferisch besteld worden.

en nulux eyas1.6 is ook asferisch (ex is sferisch).

ongetwijfeld kun je bij zeiss, rodenstock etc ook dergelijke glazen bestellen.

succes met het volgende glasadvies :-)

Jos

• ...

ik leer steeds weer nieuwe dingen op dit forum..

A-sferisch alleen in - leverbaar???

Gaat u alstublieft eens terug in uw schoolboeken kijken om voortaan niet zulke onzinnige opmerkingen te maken. Ik ben blij dat u niet mijn glasadvies hoeft te geven.

Bovendien hebben de soort glazen die waarschijnlijk a-sferisch zijn met een hogere n, misschien wel een doel…. Ooit wel eens gedacht aan een glasbril, of een nylor met alleen metalen bovenkant??

• ...

Hoi Johan…

Ik geef Angela gelijk bij deze zaak.

Gewoon terug gaan met je bril en een nieuwe meting vragen.

Als je asferische glazen hebt met een glas met een hogere brekingsindex, dan kan het inderdaad wel voorkomen dat het naar opzij kijken moeilijker gaat dan recht vooruit. Dit heeft te maken met scheef invallende lichtbundels, die een vertekening geven.

Toch kan de opticien hier vaak wat aan doen, door de bril bijvoorbeeld iets door te laten buigen en de inclinatiehoek (hoek die de bril maakt tussen oog en glas) te veranderen.

Succes ermee

• Johan

bedankt voor jullie reakties allemaal,

Ik ben inderdaad terug gegaan en de opticien was zeer verbaasd , normaal meet hij altijd zulke glazen aan en niemand heeft ooit klachten gehad. Maar hij neemt mijn klacht serieus en denkt ook dat het aan de sferische glazen ligt. Hij gaat nu dus andere asferische bestellen ( kosteloos ) om deze eens te proberen.

Als dit niet het probleem oplost zijn alleen onverdunde glazen nog een oplossing. Dit lijkt mij zelf geen probleem daar deze maar 1 mm breder zijn. Niks dus…

Ook ga ik mijn ogen nog eens opnieuw door laten meten omdat ik met mijn linker oog alleen perfect zie maar met alleen mijn rechter oog niet.

Groeten, Johan

• Ger Geskus

M.i.

pakt de opticien het goed aan, probleem vaststellen, opniew een refractie en kijken of de abberatie niet beter opgelost kan worden.

Advies, geeft uw opticien de kans om uw probleem op te lossen.

Met vr. groet

GG