Afwijking in bril

• Johan

Sinds enige dagen heb een nieuwe bril met nieuwe sterkte ( L -2.75 + 0.75 cil, R -1.5 +0.5 cil ). Toen ik deze bril opzette viel het meteen op dat ik enkel rechtdoor echt scherp zie, elke hoek die met mijn ogen maak , dus niet rechtdoor het glas kijk, geeft een afwijking. Net alsof ik naar een aquarium kijk, daarnaast is het ook wazig.

Mijn opticien vertelde dat dit kwam doordat de glazen extra dun zijn en dan altijd een afwijking geven in de hoeken. Bij mijn sterkte zou dat weleens wat meer kunnen zijn.

Klopt dit verhaal van mijn opticien of probeert hij er gemakkelijk vanaf te komen ?

Zouden mijn glazen bij mijn sterkte echt zo dik worden zodat ik altijd voor (ver)dunde glazen moet kiezen ?

Bedankt voor de eventuele reakties,

Johan

• © r ª Å¡ H

nee dat hoeft bij jou sterkte niet , is het de 1e keer dat je cyllinders in je bril hebt ? Dan kan het gewenning zijn omdat er nu verschillende sterktes in je glazen zitten, geef het rustig de tijd zou ik zeggen ( weekje of 2/3 )

• Johan

bedankt voor je reaktie, die cilinders heb ik altijd al gehad, alleen rechts is deze sterker geworden. Ik heb niet het gevoel dat ik moet wennen aan de bril.Het zicht is goed( rechtdoor ) en ik heb niet het gevoel dat ik er draaierig etc. van wordt. Het is alleen duidelijk te merken dat je niet schuin door de bril kan kijken want dan krijg je afwijkingen ( kleuren worden anders , beeld onscherp ). Volgens mij moet je hier juist niet aan wennen want dit is een beeld wat die bril creeert.

Een voorbeeld : Wanneer ik in de auto zit en ik kijk in een spiegel ( zij of achteruit ) , zonder mijn hoofd te draaien dan is het beeld vreemd en onscherp.

Herkent iemand dit ?

• Nic

Ik zou bijna denken dat het de kwaliteit van je brillenglas is.

Als ik het goed begrijp draag je al langer een bril en is er een kleine aanpassing in je sterkte. Dat je wat vreemde beelden ervaar is niet vreemd en eigenlijk normaal. Ik vind je opmerking dat je strak voor je uit moet kijken omscherp te zien vreemd.

Ik betwijfel of je goede glazen hebt. Laat desnoods je bril doormeten bij een andere opticien en vergelijk de gevens.

Nic

• jos

Hoi Johan

Ze zijn waarschijnlijk niet alleen extra dun maar ook a-sferisch.

naar mijn idee is dit absoluut niet nodig.

Dit is in de optiek een bekend probleem van a-sferische glazen.

succes met een positieve afhandeling

Jos

• © r ª Å¡ H

vraag eens aan je opticien welke brekingsindex je glazen hebben, hoe hoger de brekingsindex, hoe dunner het glas en hoemeer kleurschifting je hebt, dat kan het probleem zijn.

• Vincy

volgens mij geven a-sferische glazen juist minder vertekening

• Jos

Aha zie hier het misverstand.. ben je brildragend? zo ja probeer ze maar eens uit!

Vroeger had je de z.g. punctueel afbeeldende glazen. Die vertekenden het minst, maar ja, een enorme curve en daardoor erg dik.

Tegenwoordig heb je dus die prachtige dunne glazen, erg mooi, maar optisch…..

Het is een concessie voor ‘ het oog wil ook wat’ maar het vertekend verschrikkelijk, en met + glazen is het helemaal een drama.

• albert

astigmatisme van scheef invallende bundels. niets geks en altijd aanwezig.

• Vincy

Zeg je dat ook altijd tegen je klanten ? Jip-en-Janneke-taal a.u.b.