Ik dacht toch echt dat een ASSISTENT-opticien was opgeleid om brillen te monteren en een opticien om ogen op te meten. Een optometrist heeft veel meer kennis over de medische kant.
Wat een onzin, hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord!!! Er zit een verschil tussen een sterkte voor veraf en een leessterkte. Voor een leesbril wordt de sterkte voor veraf en de leestoeslag (additie) bij elkaar op geteld en dan krijg je de leessterkte waarbij het kan zijn dat een leesbril 2 verschillende sterktes heeft, omdat je sterkte voor veraf ook verschillend is. Als je bijvoorbeeld voor veraf rechts +1,00 en links +2,00 nodig hebt en je additie is +2,00, dan wordt jouw leesbril rechts +3,00 en links +4,00. Een enkele keer kan het voorkomen dat de additie voor links en rechts verschillend is, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ga maar snel naar die eerste opticien, die heeft gelijk en als je het nog niet zeker bent kun je evt. nog naar een derde opticien gaan en kijken wat die zegt. Vragen staat vrij. Succes!!
als gediplomeerd opticien moet ik els gelijk geven. De leesterkte is opgebouwd uit
de vertesterkte en een leesadditie. De vertesterkte kan per oog verschillen. U kunt
bijvoorbeeld voor rechts +1.00 hebben en voor links +0.50. Het komt zelden voor dat beide ogen dezelfde sterkte hebben. De leesadditie is leeftijdsafhankelijk en voor beide ogen gelijk. Als we de leesadditie bij de vertesterkte optellen krijgen we
de leesterkte. Als dus de vertesterkte voor beide ogen verschillend is, dan is de leessterkte ook verschillend voor beide ogen. Ik zou als ik werkte bij die tweede optiekzaak de opleiding tot opticien gaan volgen en heel goed gaan opletten in de les. En trouwens oogartsen sturen tegenwoordig alle oogmetingen door naar de opticien en als die wat vinden wat niet klopt sturen ze de klant door naar de oogarts. Ik zou als ik jou was een derde advies vragen bij een andere optiekzaak dan nummer 2, want die wwet niet waar ie het over heeft.
groetjes daffy
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?