leesbril

• jessica

Ik moet een nieuwe leesbril.Ik liet vandaag mijn ogen meten bij twee verschillende opticiens. Bij het ene filiaal vertelden ze mij, dat ik +3,25 en +2,5 had. Ze adviseerden mij een leesbril met deze twee sterktes. (dus twee verschillende glazensterktes in 1 bril)

Bij het andere filiaal adviseerden zij mij een leesbril te nemen waarbij de sterktes van beide glazen gelijk zijn: +2,5. (los van het feit dat mijn ene oog beter is dan de andere) Zij zeiden dat de sterkte van de glazen van een leesbril altijd gelijk moeten zijn. Volgens hen mag alleen een oogarts een leesbril met verschillende sterktes voorschrijven.

Wat is waar?

• Fred

Ik zou hardhollend naar de 1e winkel gaan!

het is namelijk zo dat je altijd eerst meet voor veraf en 99 van de 100 gevallen zal daar al verschil in zitten (ongelijke sterktes rechts en links) en dat tel je de additie erbij zodat je behoorlijk kan lezen en dus heb je heel vaak sterkteverschil tussen beide ogen. Dus zaak nummer 2 heeft absoluut geen gelijk!

Additie is de toeslag in sterkte die je erbij moet tellen om ontspannen te kunnen lezen, heel zelden is er een verschil in additie ik heb het zelf nog nooit meegemaakt.

Sterker nog; oogartsen verwijzen mensen steeds vaker terug naar de opticien voor oogmetingen. Pas als wij een duidelijke indicatie hebben dat er iets niet in orde is word er doorverwezen naar een oogarts

Ik hoop je zo het een en ander uitgelegd te hebben en anders hoor ik het wel!

• Lara

Klopt,niets aan toe te voegen maar het is bedroefend dat in een optiekzaak zo

weinig/geen kennis van zaken is.In het eerste leerjaar wordt de leesadditie toch

al behandeld?

Doei Lara

• jessica

Bedankt voor de informatie. Jammer dat er geen oogartsen uit de reguliere medische ziekenhuizen reageren, want ik ben nog niet geheel overtuigd.

• Fred

Oogartsen zal je hier idd heel weinig aantreffen althans… ik moet het 1e commentaar van een oogarts nog meemaken, dit is meer een forum waar opticiens etc… mensen helpen met allerhande vragen. maar goed, bedenk het antwoord bij de 1e winkel kan overal gegeven worden ;Hans Anders, Pearle en de Kleinere Opticien maar het was wel duidelijk dat de persoon in kwestie niet gehinderd werd door enige vorm van kennis of wat dan ook

• Stefaan

Oogartsen zijn medici die opgeleid zijn in het diagnosticieren en behandelen van oogziekten en minder in de optometrische hoedanigheden. Optometristen zijn heel deskundig opgeleid om ogen te meten. Opticiens zijn opgeleid om brillen te monteren. Wat die additie betreft: men hoeft niet alleen rekening te houden met de gezichtsscherpte, maar tevens met de visuele perceptie of visuele identificatie, wat opticiens nooit doen.

• Fred

nou Stefaan dit zal in Belgie misschien zo zijn maar in Nederland dus absoluut niet!

Optometristen hebben hier een opleiding genoten waar de nadruk ligt op het medische vlak en je ziet dus dat die veelal samenwerken met oogartsen

Opticiens zijn hier van alle markten thuis wij maken brillen en doen oogmetingen op het moment dat er een probleem met visus danwel sterkte optreedt komt bij ons de optometrist/oogarts om de hoek kijken

• Lara

Je hebt al geschreven dat ik het nooit doe maar wat moet ik doen dan?

Visuele perceptie? en visuele identificatie?Ik heb alleen maar leren refractioneren,rood-groen proef,roodproef,prismaatje enzo, en gekke dingen leren onderkennen om eventueel door te sturen naar een oogarts.

Maar misschien kan ik toch maar beter weer alleen brilletjes in elkaar draaien.

Of leg je me het even uit wat je bedoeld met dat visuele je weet wel.

Groet Lara

• ...

Oogartsen zul je niet aantreffen hier, omdat een oogarts er is om een ziek oog beter te maken, en niet om een correctiesterkte te meten.

Tegenwoordig geven oogartsen al geen recepten meer mee of er staat op het recept dat de opticien het moeten nameten. Dit hele verhaal heeft niets te maken met oogartsen, maar met de slechte kennis van persoon2 waar u naartoe bent gegaan. Een schande dat zo iemand in een optiekzaak mag staan

• Moi

Wanneer bent u voor het laatst naar school geweest? Heb nog niets over addities gehad hoor!!!