As cilinder

• Mirjam-Iris

Beste mensen,

Hier een vraag over de marges waarop de as van een cilinderafwijking wordt bepaald. Aan mijn linkeroog heb ik een cilinderafwijking van -2 en stond tot voor kort de as van de cilinder op 170. De laatste opticien bij wie ik onlangs een bril heb gekocht heeft de as echter op 163 gezet. Omdat mijn linkeroog moeite blijft hebben met scherp stellen (ik ben al meer dan een maand aan het wennen aan deze bril) en omdat ik ook een druk op dat oog krijg als ik mijn nieuwe bril opheb, vraag ik me af of het iets te maken zou kunnen hebben met de veranderde as. Is 170 en 163 een dusdanig groot verschil dat de last die ik ervaar daarvan zou kunnen komen, of is dat verschil verwaarloosbaar? Volgens mijn opticien maakt dat niet bijzonder veel uit, maar omdat ik last ervaar aan dat betreffende oog vraag ik het me af. Heeft iemand hier ervaring mee, of kennis over cilinders en assen? Alvast hartelijk dank voor de reactie! 

• Tom

Hoi! Als we er vanuit gaan dat het recept goed gemeten is en je as is daadwerkelijk 163 graden heb je met cyl -2 een tolerantie. Oftewel het glas mag afwijken voordat je het zou moeten merken is de som 5:cylinder sterkte is hoeveel graden de cylinder mag afwijken. Met cylinder -2 is dit dus: 5:2 = 2,5 graden. Dus 163 graden + 2,5 dus 165,5 graden zou prima moeten kijken en 163 -2.5 = 160,5 graden zou ook nog goed moeten gaan. Valt de as waarop het glas geslepen is daarbuiten zou je klachten kunnen ervaren. Ik ga er vanuit dat het glas is gecontroleerd dat het niet meer afweek dan 2,5 graad tov 163 graden waarop je oog gemeten was. Wat ik me wel afvraag is ofdat 170 graden prettiger kijkt dan de bril met 163 graden. Als je oude bril prettiger/scherper kijkt slaat het nergens op dat je er bijvoorbeeld aan moet wennen wat vaak gezegd wordt. Kan wel zijn dat de hoogte van de cylinder/en of normale sterkte ook veranderd is en dat daar het andere gevoel vandaan komt. Wennen/anders kijken kan natuurlijk wel als je sterkte veranderd is, maar dan moet het wel scherper/beter kijken dan je oude bril. Het zou niet zo moeten zijn dat je oude bril beter kijkt dan de nieuwe. Mijn advies zou zijn om nog een keer te vragen om te meten en anders bij een andere opticien een meting laten doen als second opinion.  Hoop dat je hier wat aan hebt. groetjes