Beste forumleden, 

Hopelijk kan een opticien of optometrist op dit forum mij helpen, want ik ben door de bomen het complete bos kwijt. Ik ben zelf brildragend al een aantal jaren. Begin dit jaar merkte ik steeds vaker dat ik verkeersboorden slechter ging lezen en in combinatie met medisch onverklaarbare hoofdpijnen bedacht ik me dat het goed zou zijn om eens mijn ogen te testen. Op dat moment droeg ik een bril met de volgende prescriptie:

R: Sfer. -2.25 en Cyl - 0.50

L: Sfer. -2.25 en Cyl - 0.75

In mei dit jaar ben ik naar Specsavers geweest en heb ik daar mijn ogen laten testen en kwam de volgende meting uit:

R: Sfer. -.2.25 en Cyl - 1.25

L: Sfer. -2.25 en Cyl -1.25

Jammer genoeg kon ik geen passende bril vinden en ben ik uiteindelijk bij andere optiek zaken wezen kijken. Mijn gewenste bril kon ik vinden bij Pearle, alwaar ik daar (zonder de opticien te beinvloeden) een nieuwe metingen hebben gedaan. Daar kwam ze op soortgelijke meting uit als bij Specsavers, alleen beide cylinders kwamen zij uit op - 1.00, dus 0.25 dpt lager dan bij Specsavers. afijn, ik dacht dat maakt niet heel veel uit dan kan ik makkelijker wennen aan de bril, want ik weet uit het verleden dat ik heel moeite had om aan de cylinders destijds te wennen. Toen ik de nieuwe bril op deed leek het alsof ik een knal voor mijn gezicht had gehad, alles was vervormd en ik kon niet in de verte goed kijken. Het lekek alsof iets me tegenhield om verder dan 5m te kijken. Op dat moment dacht ik nog dit moet wennen zijn even weekje volhouden. Een week later leek het nog steeds alsof ik mn via het rechteroog niet goed kon zien, links viel wel mee maar scherp was het niet. Ik ben toen teruggegaan naar de Pearle en aldaar heeft een andere opticien mijn ogen opnieuw gemeten. Hij meette:

R: sfer. -2.25 en cyl -1.50

L: sfer. -2.25 en cyl -1.00

Hij vermoedde toen dat de eerste opticien de meting niet volledig had gedaan. Er werden nieuwe glazen besteld en een week later had ik de nieuwe glazen in. Nou nu leek het helemaal alsof mn linkeroog alles verkeerd zag en de communicatie tussen beiden ogen was er totaal niet meer. Ik zag gewoon scheel. Toch een paar dagen aangekeken en uiteindelijk teruggegaan naar de Pearle. Helaas was er geen opticien die die dag een meting kon uitvoeren, dus naar een andere vestiging gegaan. De opticien aldaar deed een meting en kwam uit om precies dezelfde waarde als de opticien bij specsavers, nl:

R: sfer. -2.25 en cyl -1.25

L: sfer. -2.25 en cyl -1.25

Aangezien deze laatste opticien én de opticien van Specsavers exact dezelfde meting hadden dacht ik wel van dit moet nu kloppen. Dus uiteindelijk is Pearle zo vriendelijk geweest en hadden voor de 3de keer nieuwe glazen besteld. Een week later waren ze er weer en werden ze in mijn bril gezet. Toen deze glazen erin zaten dacht ik in eerste instantie ‘dit kijkt beter, linker- en rechteroog lijken weer te connecten met elkaar’. Helaas was dit geluk van korte duur, want de sterkte voelde te sterk want ik kon amper van dichtbij lezen en ik kom amper in de verte kijken. Daarnaast kreeg ik hele onprettige drukkende pijn tussen mijn wenkbrauwen. Ik ben daarom een week later wéér terug gegaan naar de Pearle en zowel ik als de opticiens waren een beetje radeloos. We besloten om een optometrist hier in het dorp te raadplegen. 

Zo gezegd, zo gedaan! Ik ben naar de optometrist gegaan en die heeft een oogmeting gedaan met de skiascoop, waarbij ik moest kijken naar een letter in de verte en hij met lichtbundels de exacte sterkte ging opmeten. Ik heb later op internet gelezen dat dit een zeer nauwkeurige meetmethode is, die ze ook bij kinderen toepassen. Uit dexe meting kwam naar voren dat ik in mijn rechteroog 0.25dpt te veel had. Zijn recept luidde:

R: sfer. -2.00 en cyl -1.25

L: sfer -2.25 en cyl -1.25

Daarnaast had hij ook gekeken naar evt prisma of leesbril, maar dat was niet aan de orde behalve dat ik zelf wel moeite had om het rode laser-lampje met het rechteroog in het midden horizontaal te krijgen. Echter gaf hij aan dat mij dat wel lukte en daarmee prisma uitgesloten was. Ook moest ik naar een rondje met + erin kijken en die bleef mooi in het midden staan. Daarnaast was er ook niets mis met de samenwerking van de twee ogen.

Afijn, Pearle heeft voor mijn rechteroog een nieuw gkas besteld, zodat mijn bril exact voldoet aan de meting van de optometrist. Deze bril heb ik nu 3 dagen op, maar word er weer moedeloos van. Mijn rechteroog lijkt soms wat sterkte te missen, vooral op verre afstanden en mijn linkeroog heeft moeite om dichtbij te kijken. Het lijkt dan alsof iets mijn oog tegenhoudt om naar dichtbij te accomoderen. Daarnaast lijkt het alsof mijn rechter- en linkeroog niet helemaal willen samenwerken. Tot vanmiddag, ik zag voor 2 uur lang haar scherp, alleen kostte dat mijn ogen zoveel moeite dat ze daarna stopte met haarscherp zien en klachten als droge open en slechter zicht kwamen.

Ik vraag me nu écht af; is dit alles nog wennen, want het heeft lang geduurd voordat ik de juiste sterkte vond bij de optometrist of is er iets anders aan de hand? Volgens de optometrist mankeert er niets met mijn ogen en hij heeft zo een nauwkeurige meting gedaan dat dat bijna wel moet kloppen. 

Heeft iemand nog een tip hoe ik mijn juiste sterkte nog kan vinden of wie ik hiervoor kan raadplegen?