Scherp zien alleen bij naar voren kantelen bril

  • HL

    Ik heb sinds ruim een half jaar een nieuwe bril. Ik heb erg sterke glazen (-12) en neem al jaren exact hetzelfde model brilmontuur, 

    Het zien is voor mij met mijn grote sterkte nooit helemaal lekker maar volgens mij had ik het beste wat er van te maken is. .

    Ik was de kaatste keer van te voren bij een oogarts en bij verschillende opticiens voordat ik mijn keuze maakte. Het zijn kwalitatief goede dure glazen (het is glas) met een sterke verdunning. Ik dacht 1.7.

    Nu liep ik gisteren per abuis tegen een onverwachte glazen wand in een museum,  waardoor mij bril verbogen was. Ik heb hem ter plaatse recht gebogen. Thuis heb ik het nog eens goed nagkeken en alles, dus ook de hoek van de pootjes t.ov. het gedeelte  met de glazen,  ziet er volgens mij precies hetzelfde uit als bij mijn vorige bril. En ook als mijn zonnebril op sterkte die ik tegelijk kocht (ook weer hetzelfde montuur). Ik heb een levenslange  ervaring met het knutselen aan monturen dus ik denk dat het montuur weer geheek in de oude stand heb staan. 

    Maar sinds de botsing tegen de glazen wand zie ik een stuk minder fijn,  Het is duidelijk onscherper.

    Dus ik ben wat gaan experimenteren. Ik merk dat ik ineens wél scherp zie als ik mijn bril met de bovenkant naar voren kantel waardoor de pootjes twee centimeter boven mijn oren komen. Het zou vreemd zijn om de pootjes zó ver te buigen dat de bril onder die hoek blijft staan,

    De oorzaak die ik kan bedenken is, dat mijn zicht in die relatief korte tijd nogal achteruit is gegaan.

    Ik zie dus pas scherp als ik enigszins diagonaal door het glas kijk. Want diagonaal is de lijn door het glas iets langer dan haaks rechtdoor en daarmee simuleer ik dus in feite dikkere glazen. Klopt dit volgen jullie?.

    Uiteraard ga ik weer opnieuw ook metingen laten doen,

  • HL

    …=13.999959945678711pxdat mijn zicht in die relatief korte tijd nogal achteruit is gegaan….   ik bedoel uiteraard sinds ik de nieuwe bril+glazen heb (niet sinds gisteren)