Duizelig door cilinders in bril

  • M.

    Vanwege astigmatisme heb ik in mijn beide brillenglazen een cilinder, links -1.00 en rechts -0.75. Het probleem is dat ik van brillen altijd duizelig word, hoe scherp ik er ook mee kan zien. Ook na de gewenningstijd (een paar weken) ben ik nog net zo duizelig als in het begin. Rechte lijnen in de hoeken van mijn blikveld blijven een beetje krom lopen, en mijn gehele blikveld is enorm onrustig. Ik voel ook steeds een soort druk op mijn ogen/voorhoofd als ik een bril draag. Dit jaar heb ik op drie verschillende plekken een bril laten aanmeten, steeds met ongeveer dezelfde sterkte, maar steeds met heel verschillende cilindrische assen (van 5 tot 20 graden afwijking). Zou er alledrie de keren een onzorgvuldige meting zijn gedaan? De eerste twee brillen heb ik laten aanmeten bij Hans Anders en Pearle, de derde bij een dure particuliere zaak met chique apparatuur.

    Zou de duizeligheid door de cilinders veroorzaakt kunnen worden? Zou het dan een oplossing kunnen zijn om die cilinders geheel weg te laten? Liever iets minder scherp zicht dan die permanente duizeligheid, waardoor ik me niet meer prettig voel op straat.

    Qua sterkte is er trouwens een vrij groot verschil tussen mijn linkeroog (-2.75) en rechteroog (-1,75). Zou het kunnen dat mijn rechteroog gewend is om alles alleen te doen, zodat het rare gevoel veroorzaakt wordt doordat ik nu ineens met beide ogen even scherp zie? Zou het dus kunnen dat er iets misgaat in de samenwerking tussen mijn ogen?

  • E.

    Beste M,

    Duizeligheid door de cillinderassen is een van de mogelijkheden. De mogelijke oorzaken:

    1) Onjuiste refractiesterkte/ onjuiste cillinderas

    2) schuine cillinderassen tegenovergesteld aan elkaar (Bijv. R as 135 graden & L 45 graden of omgedraaid)

    3) duizeligheid is een gehoorde klacht bij multifocale brillen

    4) Beeldgrooteverschil door anisometropie (sterkteverschil). Of dit het probleem is hangt af van hoelang je sterktes al van elkaar verschillen, jouw tolerantie voor beeldgrooteverschil kan getest worden met bijv awaya test.

    5) Een aandoening van het evenwichtsorgaan

    De cillinderafwijking kan uit de bril worden weggelaten met als gevolg een lagere gezichtsscherpte,

    echter met -1,00 en -0,75 word dit niet vaak gedaan.