Welke glazen vertekenen het minste bij plus 20

  • Ellen

    Beste allemaal,

    Ik heb al mijn hele leven een bril van plus 20 (aangeboren cataract), maar heb al vanaf mijn 10e jaar contactlenzen. Nu mag ik deze niet meer in na een aantal keren heftige hoornvliesontstekingen te hebben gehad aan beide ogen. Ook zijn inmiddels allerlei andere opties onderzocht, maar helaas. Ik draag dus sinds een paar maanden weer een bril. Maar ik baal ontzettend van het cosmetische effect (dikke glazen, enorm grote ogen) en van het feit dat mijn gezichtsveld te beperkt is om veilig te kunnen autorijden. Nu ben ik al van alles aan het uitzoeken op het gebied van glazen die speciaal geschikt zijn voor mensen met hoge plus sterktes. Maar ik kom er niet zo goed uit. Lees dat asferische glazen dunner zijn dan sferische, heb iets gehoord over speciale glazen (aphal ?) van Zeiss. Ik kan natuurlijk naar de opticien gaan voor advies, maar niet iedereen verkoopt alle soort glazen. Dus hopelijk kan iemand mij hier iets wijzer maken.

    Groeten van Mark

  • Ellen

    Hoi Martin,

    Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf geen facebook, maar doe wel een PB via het account van mijn vrouw Ellen.

  • Ellen

    Hoi Martin,

    Dat lukt nu dus even niet, dus dan maar zo. Ik heb inmiddels een nieuwe bril met Zeiss Bifocal Aphal glazen. Een nieuwe oogmeting bij de oogarts waar ik onder behandeling ben leverde helaas een sterkte op van +25. Was ik dus niet erg blij mee. Moet zeggen dat het zicht met die nieuwe bril wel goed is qua scherpte en qua gezichtsveld. Maar cosmetisch gezien vind ik het nog steeds tien keer niks. Maar goed dat zal ook wel een uitdaging zijn bij deze sterkte. En ik ben natuurlijk behoorlijk verwend geweest. Ik heb zo'n 30 jaar min of meer probleemloos contactlenzen kunnen dragen. En ja dan is het sowieso wel even slikken als je ineens met een bril van +25 rondloopt. En ik ben musicus; sta veel in de schijnwerpers en dat voelt allemaal niet zo lekker. Mag nu gelukkig maximaal vier uur per week contactlenzen in en daarmee red ik het wel voor wat betreft optredens.

    Groeten van Mark