multifocale harde lenzen, last van wazig beeld

• wim

Ik ben binnen de eerste maand van het overschakelen op harde multifocale lenzen van Pearle, waarbij ik hiervoor altijd gewone harde zuurstofdoorlatende lenzen (-4.5) heb gebruikt en een leesbril van +1.5

Lezen gaat nu prima (verademing) maar ik heb last met veraf kijken, vooral in de avond

Het is niet zozeer onscherpte maar een vette waas die zijn intrede doet, iets waar ik eerder nooit last van had.

Ik ben dezelfde vloeistof blijven gebruiken (van het kruitvat) en daarnaast vaak met Boston cleaner aan het schoonmaken (was eerts nooit nodig), maar het blijft behelpen.

Pearle zegt dat het vanzelf beter moet gaan, maar ik heb mijn twijfels.

Wat nu te doen?

Afkappen (binnen proefperiode) of verder experimenteren met vaak schoonmaken en/of andere vloeistoffen proberen ?

• truus

Je pupildiameter is bij harde lenzen heel belangrijk. In de avond (als het donkerder word dus) word je pupil groter en kan je zicht waziger worden door het leesgedeelte wat in de rand zit.

• efembee

Hoi Wim,

Het is zeker raadzaam om andere vloeistoffen te proberen. Goede kans dat je lenzen van NKL zijn en die werken niet met alle vloeistoffen goed samen.

Ga terug naar Pearle en vraag om een proefpakket van Menicare.

Ben benieuwd hoe je die ervaart.

groeten,

• jeroen

hoi wim,

dit probleem hoor je vaker met de multifocale ctl. Betere vloeistof gebruiken kan nooit kwaad, maar het probleem heeft te maken met de ringen in de ctl. Deze ringen zorgen ervoor dat je beter kunt lezen op korte afstand. Als je pupil ‘s avonds groter wordt kan het zijn dat je dus in het eerste gedeelte van het leesgedeelte terecht komt en je daarom minder scherp ziet. De oplossing is niet zo eenvoudig met dit soort multifocale ctl , meestal moet na een paar weken dit weg gaan, mocht dit niet zo zijn niet blijven proberen maar naar een segment bifocale ctl gaan. Deze ctl heeft ook niet alleen maar voordelen maar het waziger zien ’s avonds is stukken minder. Bedenk eens wat het aller belangrijkste is wat je wilt zien en overleg dan welke ctl er voor jou geschikt is. Alle Multi of bifo ctl hebben nl niet alleen maar voordelen maar zeer zeker ook nadelen. Als deze uitleg gedaan is kun je een afweging maken welke ctl geschikt is of wellicht ongeschikt.

succes in deze.

Jeroen