kleurschifting bij Zeiss glazen

  • Sander den Boer

    Hallo,

    Ik heb sinds begin november 2011 een nieuwe bril met Zeiss glazen (Clarlet 1.6 Individual, rechts: -3,25; 0.50; 175, links: -3,75; 0,75; 25, met i.Scription). Het probleem met deze glazen is dat ik een blauwe schijn om witte lampen zie (vooral lampen tegen een donkere achtergrond). Deze schijn is verminderd nadat ik nieuwe glazen kreeg waarbij het centrum van het glas 5mm verhoogd is. Door deze nieuwe glazen zie ik ook scherper (met de oude moest ik, om volledig scherp te zien, mijn bril iets optillen van de neus). De blauwe schijn is ook verminderd, maar nog duidelijk aanwezig. De opticien heeft ook de inclinatie meerdere keren veranderd, maar zonder succes.

    Zeiss kent dit probleem niet. Ze hebben mijn oude bril onderzocht en zeggen dat er dezelfde coating op zit en hetzelfde soort glas, inclusief dezelfde dikte (wel van een mindere kwaliteit). Maar, met mijn oude bril heb ik het probleem van de blauwe schijn niet.

    Ik heb mijn bril al sinds begin november, en de nieuwe glazen sinds begin december, maar de opticien zegt dat ik misschien moet wachten om eraan te wennen. Hij zegt dat ik nu misschien meer zie omdat de glazen gewoon beter en niet bekrast zijn. Zeiss vindt dit ook.

    Een andere oplossing die mijn opticien aanbiedt is het bestellen van glazen van een andere fabrikant, van minder goede kwaliteit. Op zich vind ik dit wel goed als het mijn probleem verhelpt, maar ik zou eigenlijk liever hoge kwaliteit glazen willen, maar dan wel zonder blauwe schijn.

    Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zou het aan de i.Scription kunnen liggen (Zeiss zegt van niet)?

    Bij voorbaat dank voor het antwoord!

    Sander

  • Ilold

    Het Sander

    Wat versta je onder kwaliteit ? Veelvoorkomende maar nikszeggende term binnen de optiek.

    En hoe spreekt je opticien direct met de Zeiss techneuten ? Gezien je veelal niet verder komt dan een baliemedewerker aan de telefoon @ Zeiss.

    Klinkt mij alsof je simpelweg last hebt van diffuus licht, oftewel: er klopt iets niet aan je bril. Sterkte, hoogte , pupilafstand, cylinderstand fout. Noem maar op.

    KleurSchifting heb je aan de rand van je glas, niet centraal ( niet waarneembaar athans ).

    Als ik je verhaal met een kritische noot lees dan wordt je , wellicht op een nette manier, aan het lijntje gehouden en het uitdraait op een goedkooper ( lees: ouder ) glas, of je “ zeurt ” er niet meer om en went eraan.

    Wennen= genoegen nemen met wat het is.

    Wellicht een 2nd opinion bij een ander laten doen en even laten kijken naar sterkte + pd / hoogte.

    Denk dat je probleem daar ergens ligt.

    Succes

  • opticien

    geen woord aan toe te voegen ik had het niet beter kunnen verwoorden.

  • Harold Mestrini

    Sander den Boer Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo,

    >

    > Ik heb sinds begin november 2011 een nieuwe bril

    > met Zeiss glazen (Clarlet 1.6 Individual, rechts:

    > -3,25; 0.50; 175, links: -3,75; 0,75; 25, met

    > i.Scription). Het probleem met deze glazen is dat

    > ik een blauwe schijn om witte lampen zie (vooral

    > lampen tegen een donkere achtergrond). Deze schijn

    > is verminderd nadat ik nieuwe glazen kreeg waarbij

    > het centrum van het glas 5mm verhoogd is. Door

    > deze nieuwe glazen zie ik ook scherper (met de

    > oude moest ik, om volledig scherp te zien, mijn

    > bril iets optillen van de neus). De blauwe schijn

    > is ook verminderd, maar nog duidelijk aanwezig. De

    > opticien heeft ook de inclinatie meerdere keren

    > veranderd, maar zonder succes.

    >

    > Zeiss kent dit probleem niet. Ze hebben mijn oude

    > bril onderzocht en zeggen dat er dezelfde coating

    > op zit en hetzelfde soort glas, inclusief dezelfde

    > dikte (wel van een mindere kwaliteit). Maar, met

    > mijn oude bril heb ik het probleem van de blauwe

    > schijn niet.

    >

    > Ik heb mijn bril al sinds begin november, en de

    > nieuwe glazen sinds begin december, maar de

    > opticien zegt dat ik misschien moet wachten om

    > eraan te wennen. Hij zegt dat ik nu misschien meer

    > zie omdat de glazen gewoon beter en niet bekrast

    > zijn. Zeiss vindt dit ook.

    >

    > Een andere oplossing die mijn opticien aanbiedt is

    > het bestellen van glazen van een andere fabrikant,

    > van minder goede kwaliteit. Op zich vind ik dit

    > wel goed als het mijn probleem verhelpt, maar ik

    > zou eigenlijk liever hoge kwaliteit glazen willen,

    > maar dan wel zonder blauwe schijn.

    >

    > Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen

    > liggen? Zou het aan de i.Scription kunnen liggen

    > (Zeiss zegt van niet)?

    >

    > Bij voorbaat dank voor het antwoord!

    >

    > Sander

  • harold mestrini

    Beste Sander,

    Ik las vanmiddag over je probleem.

    ik ben zelf werzaam als opticien en optometrist.

    werk al sinds de introductie met I-scription glazen.

    Vooral in het begin en nu hebben wij ook nog regelmatig gewennings klachten en andere zaken met i-scription.

    hoe gaat het nu met je glazen, draag je deze bril nog ? ben je er wel, niet aan gewend geraakt?

    Ik heb een langdurige ervaring met zeiss glazen en binoculair zien(de samenwerking) tussen beide ogen en de afstelling tussen beide glazen wordt bij I-scription steeds belangrijker.

    Het is enigzinds te vergelijken de afstelling van een raceauto, als er een paar kleine details niet kloppen dan kan er hierdoor een groter probleem ontstaan.

    Ik zou het een uitdaging vinden om de aard van het probleem te bekijken en misschien met een oplossing te kunnen komen.

    als je hierin geiinteresseert bent laat het mij dan weten.

    Ook ben ik ervan overtuigd als ik een oplossing kan aandragen ook zeiss hier zeker in meer zal gaan.

    Groet , Harold Mestrini

  • Zeynep

    Anonymous

    Hallo,

    Ik heb sinds begin november 2011 een nieuwe bril met Zeiss glazen (Clarlet 1.6 Individual, rechts: -3,25; 0.50; 175, links: -3,75; 0,75; 25, met i.Scription). Het probleem met deze glazen is dat ik een blauwe schijn om witte lampen zie (vooral lampen tegen een donkere achtergrond). Deze schijn is verminderd nadat ik nieuwe glazen kreeg waarbij het centrum van het glas 5mm verhoogd is. Door deze nieuwe glazen zie ik ook scherper (met de oude moest ik, om volledig scherp te zien, mijn bril iets optillen van de neus). De blauwe schijn is ook verminderd, maar nog duidelijk aanwezig. De opticien heeft ook de inclinatie meerdere keren veranderd, maar zonder succes.

    Zeiss kent dit probleem niet. Ze hebben mijn oude bril onderzocht en zeggen dat er dezelfde coating op zit en hetzelfde soort glas, inclusief dezelfde dikte (wel van een mindere kwaliteit). Maar, met mijn oude bril heb ik het probleem van de blauwe schijn niet.

    Ik heb mijn bril al sinds begin november, en de nieuwe glazen sinds begin december, maar de opticien zegt dat ik misschien moet wachten om eraan te wennen. Hij zegt dat ik nu misschien meer zie omdat de glazen gewoon beter en niet bekrast zijn. Zeiss vindt dit ook.

    Een andere oplossing die mijn opticien aanbiedt is het bestellen van glazen van een andere fabrikant, van minder goede kwaliteit. Op zich vind ik dit wel goed als het mijn probleem verhelpt, maar ik zou eigenlijk liever hoge kwaliteit glazen willen, maar dan wel zonder blauwe schijn.

    Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zou het aan de i.Scription kunnen liggen (Zeiss zegt van niet)?

    Bij voorbaat dank voor het antwoord!

    Sander

    Hallo Sandra, ik heb nu dezelfde probleem als jou. Ik heb een nieuwe bril gekocht, maar ik zie geel blauwe kleren. Heeft u al een oplossing ervoor? Alvast bedankt