Hallo,
Ik heb sinds begin november 2011 een nieuwe bril met Zeiss glazen (Clarlet 1.6 Individual, rechts: -3,25; 0.50; 175, links: -3,75; 0,75; 25, met i.Scription). Het probleem met deze glazen is dat ik een blauwe schijn om witte lampen zie (vooral lampen tegen een donkere achtergrond). Deze schijn is verminderd nadat ik nieuwe glazen kreeg waarbij het centrum van het glas 5mm verhoogd is. Door deze nieuwe glazen zie ik ook scherper (met de oude moest ik, om volledig scherp te zien, mijn bril iets optillen van de neus). De blauwe schijn is ook verminderd, maar nog duidelijk aanwezig. De opticien heeft ook de inclinatie meerdere keren veranderd, maar zonder succes.
Zeiss kent dit probleem niet. Ze hebben mijn oude bril onderzocht en zeggen dat er dezelfde coating op zit en hetzelfde soort glas, inclusief dezelfde dikte (wel van een mindere kwaliteit). Maar, met mijn oude bril heb ik het probleem van de blauwe schijn niet.
Ik heb mijn bril al sinds begin november, en de nieuwe glazen sinds begin december, maar de opticien zegt dat ik misschien moet wachten om eraan te wennen. Hij zegt dat ik nu misschien meer zie omdat de glazen gewoon beter en niet bekrast zijn. Zeiss vindt dit ook.
Een andere oplossing die mijn opticien aanbiedt is het bestellen van glazen van een andere fabrikant, van minder goede kwaliteit. Op zich vind ik dit wel goed als het mijn probleem verhelpt, maar ik zou eigenlijk liever hoge kwaliteit glazen willen, maar dan wel zonder blauwe schijn.
Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zou het aan de i.Scription kunnen liggen (Zeiss zegt van niet)?
Bij voorbaat dank voor het antwoord!
Sander