neusbrug te smal

  • Teresa

    Hallo allemaal,

    Ik zit met een lastig probleem en ik hoo dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Ik heb ongeveer 1,5 jaar een nieuwe bril aangeschaft bij een zelfstandige opticien, een leuk montuurtje uitgezocht en de bril was snel klaar. Nu komt het probleem ik heb nooit kunnen wennen aan het montuur, steeds was het bij de neus te strak hoe die ook werd afgesteld en welke neuspads er ook op werden gezet. Ik ben in 1.5 jaar tijd ongeveer 10 keer bij die man teruggeweest wat hij overigens zeer vervelend vond kreeg ik de indruk. Daardoor durfde ik bij hem niet meer de winkel in, dus begon ik langs andere opticiens te gaan uit pure wanhoop en die stelde de neuspads ook naar kunnen af, maar de bril bleef zeer onprettig zitten en krap.

    Inmiddels was ik al helemaal radeloos en ben ik mijn eigen huiswerk gaan doen en wat blijkt nu de neusbrug is te smal. In het verleden had ik altijd brillen met een neusbrug met 20 mm, deze bril heeft echter een neusbrug van 15 a 17 mm.

    Nu is mijn vraag kan ik hierwat nog mee met de opticien die mij deze bril 1,5 jaar geleden verkocht heeft, en zei dat het montuur mij zlo MOOI en PERFECT stond. Ik vindt het erg verdrietig dat ik 1,5 jaar niet heb kunnen genieten van mijn bril terwijl ik in het verleden bij andere opticiens ( meestal bij een keten) erg blij was met mijn brillen en ze met plezier droeg. Nu ik terugkijk zie ik ook dat mijn oude brillen allemaal een wat bredere neusbrug hadden.

    Dit is de maat van de huidige bril: 52/17/135 terwijl ik een medium maat gezicht heb.

    Ik heb de neusvleugels nu extreem moeten uitduwen, zelfs dat je de ijzertjes ietswat door de glazen heen ziet, om de bril te kunnen verdragen zonder dat ie weer gaat drukken. Maar het blijft onprettig en ik voel me misleid. Wat kan ik doen ?

    Alvast bedankt groeten Teresa

  • Jacob

    Ik zou met je bevindingen gewoon teruggaan naar de winkel waar je deze bril hebt gekocht. Jouw probleem gewoon voorleggen en kom samen tot een oplossing waar beide partijen mee uit de voeten kan.

    Zolang jij wegblijft, kan de desbetreffende opticien jouw probleem ook niet oplossen.

  • Teresa

    Deze brief heb ik gisteren gemaild naar de opticien:

    Op 27 februari 2010 j.l. heb ik bij u in de winkel een Miu miu bril aangeschaft, dit montuur heb ik toedertijd met uw hulp uitgezocht en ik was zeer te spreken over uw service en uw klantvriendelijkheid.

    Nadat ik de bril vrij snel bij u opgehaald had, en u de bril voor mij naar uw beste kunnen heeft afgesteld verliet ik enthousiast en tevreden de winkel. Na een paar dagen begon ik echter last te krijgen van een drukkend en pijnlijk gevoel op mijn neus. Hierna ben ik opnieuw bij u in de winkel geweest en heeft u er voor mij zachte neuspads op gedaan, in de veronderstelling dat dit mijn klachten zou verhelpen. Helaas bleek dit niet het geval te zijn, ik bleef het drukkende gevoel houden en de pijn bleek zelfs over te gaan in irritatie op mijn neus. Uit pure wanhoop kocht ik op 16 juli 2010 opnieuw een bril bij u in de aanbieding omdat ik dacht dat dit voor mij de oplossing zou zijn. Dit montuur wisselde ik regelmatig af met de miu miu bril als ik de irritatie niet meer kon verdragen. In de ochtend werkte dit systeem nog enigzins omdat mijn ogen dan nog “fris” waren maar omwisselen in de loop van de middag of avond is haast onmogelijk omdat mijn ogen dan een “schok” krijgen en zich moeilijk kunnen aanpassen. Maandenlang heb ik geprobeerd te wennen aan mijn miu miu bril, maar ik heb nooit een gevoel van optimaal draagcomfort kunnen bereiken. Door het klemmende gevoel op de neus spannen mijn spieren teveel in en krijg ik last van hoofdpijn in de loop van de dag.

    De aanleiding van mijn schrijven is doordat een kennis van mij die tevens opticien is mij de mogelijke oorzaak van het steeds maar terugkerende klemmende gevoel op de neus kon verklaren. Het blijkt dat de neusbrug van de bril opgemeten 17 mm te smal is voor mijn neus waardoor de glazen als het ware in mijn neus drukken. Mijn oude brillen hadden allen een bredere neusbrug. Door dit gegeven is het voor mij duidelijk om niet alleen maar op het uiterlijk van een bril af te gaan maar ook op eventuele andere details. Ik vind het ook erg jammer dat dit detail tijdens de aankoop van de bril niet aan het licht is gekomen. Men let meestal op de kwaliteit van de glazen en het op de juiste manier monteren van de glazen maar ik kan u verzekeren dat een montuur die niet lekker zit ook voor heel veel ongemak kan zorgen. Het is namelijk een steeds terukerend iets er gaat geen dag voorbij dat je het niet voelt en ermee geconfronteerd wordt. Daarbij speelt ook nog mee dat het een duurzaam product is dat niet zomaar even snel wordt aangeschaft. Ik besef dat dit gegeven voor mij nu te laat ontdekt is om eventueel aanspraak te kunnen maken op een eventuele garantieregeling. Maar voor mij is het wel duidelijk dat een bril niet alleen moet worden beoordeeld op uiterlijk maar op veel meer. Mijn kennis heeft de bril nu op zijn breedst afgesteld om de irritatie op mijn neus zoveel mogelijk te beperken, het is een hulpmiddel maar verre van comfortabel te noemen. Voorlopig zal ik het hiermee moeten doen.

    PS Ik was recentelijk nog bij u in de winkel voor een poging, om de bril af te laten stellen maar de hoop dat het goed komt te zitten is voor mij allang vergaan.

    Ter kennisgeving

  • Kitty

    Ik ben wel benieuwd naar de reactie van de opticien. Het is jammer dat je hem bij voorbaat al vrijpleit en zegt dat je het hier mee zult moeten doen. Ik vind dat namelijk helemaal niet het geval, immers jij gaat af op het advies van de opticien. Hij had ook moeten zien dat deze bril “te klein” was.

  • ton

    Een goede ondernemer lost het op en kiest een juiste maar bril en vergoed de zaak.

    Je hebt lang genoeg heel aardig gedaan.

    Maak een afspraak en leg het goed uit.