Aqua,
-je met multifocale lenzen (-4, cilinder 1.25)per oog focaal ziet; oftewel:met links alleen goed kunnen lezen en met rechts alleen goed in de verte zien. bij wisseling vd lenzen hetzelfde verhaal. het mf werkt dus niet.. fabrieksfout? ogen kunnen t niet aan? wennen?
–> zie ook de reactie van Anne Smit. De lenzen kunnen zo gemaakt worden dat de ene lens meer voor de verte ingesteld word en het ander voor nabij. Op deze manier is de compromis die je maken moet het kleinst omdat zowel verte als nabij goed te doen is. Je moet er echter wel aan wennen! Hoe meer je erop let des te onzekerder je er zelf van kan worden. GEWOON DOEN Dat werkt het beste!
-astigmatisme na jarenlang harde lenzen afneemt als gestopt wordt met (harde) lenzen. is astigmatisme dus beinvloedbaar?
–> Astigmatisme is in principe niet te beïnvloeden, doch het dragen van m.n. harde lenzen kunnen de cornea zo beïnvloeden waardoor een astigmatisme zowel positief als negatief zou kunnen veranderen. Het is echter geen middel om een astigmatisme te behandelen!!!! Jou astigmatisme van 1,25 is niet super hoog maar is zeker van belang voor een goede gezichtsscherpte.
-zachte lenzen zoveel duurder zijn dan harde, terwijl harde een beter optisch resultaat geven?
–> Dit heeft met het productie proces te maken. Voordeel van zacht is dat deze over het algemeen in maand pricipes gebruikt worden, in verpakkingen voor een half jaar. Hierdoor heb je elke maand een verse lens op het oog wat natuurlijk weer een positief effect op de gezondheid van het oog heeft. Ook heb je halfjaarlijks bij de controle van de lenzen de kans de lenzen aan te passen indien dat nodig mocht zijn (met harde lenzen zou je ondanks dat ze nog lang meekunnen de lens/zen moeten vernieuwen). Zachte lenzen zijn een stuk comfortabeler dan hard, maar aan alles is te wennen in mijn optiek.
-zorgverzekeraars bril en lenzen maar zo beperkt willen/hoeven vergoeden terwijl het toch gewoon ‘een afwijking, lichamelijk gebrek’ is waar je niks aan kunt doen, net als bij een lichamelijke prothese?
–> Hier heb ik geen antwoord op. Ik weet wel dat het niet de enige afwijking of lichamelijk gebrek is dat slecht vergoed word. Doch zijn er grote verschillen in vergoedingen tussen de verzekeringsmaatschappijen.
Ik krijg door dat je reeds multifocale lenzen aan het dragen bent?