Je snapt het niet helemaal Alberta.
Vaatingroei heb je altijd. Je oogleden schermen immers ook een groot deel van je oog af, en hier treed ook ingroei op.
Hoe kan dit erger worden ? Door lensgebruik.
Sommige mensen hebben er aanleg voor, andere ( de meeste ! ) gebruiken hun lenzen verkeerd ( te lang dragen, niet goed poetsen , ect. ) en daardoor krijg je een vochtophoping tussen de lens en je hoornvlies / in je hoornvlies. Ook wel odeum genoemt ( schrijf ik dit nu goed ? …. )
Anyway, de bloedvaten in je oog gaan doorgroeien naar deze vochtophopingen met als doel het vocht af te voeren.
Mooi dat ze dit doen, alleen op deze manier word het oppervlakte van het hoornvlies vaak minder ‘glad’ waardoor lenzen oncomfortabeler gaan zitten.
In extreme gevallen ( heb dit zelf nog nooit gezien, ben 8 jaar gediplomeerd opticien ) groeien de vaten dusdanig door dat het een beperking aan het gezichtsveld gaat geven. Dan zijn de vaten dus voor je pupil gegroeit.
Ik ga ervan uit dat dit niet het geval is.
Het maakt ook niet uit welke lens je draagt, je kunt dit gewoon door alle lenzen krijgen.
Je kan dus wel gaan denken aan nachtlenzen , maar als je die niet goed bijhoud, of niet goed poetst. Denk je dat het hier dan beter door wordt ?
Denk het niet.
Daglenzen, gewoon overdag dragen, niet langeder dan 8 - 10 uur per dag, en dan regelmatig op controle bij een goede opticien/ctl specalist zal de doorslag moeten geven of je vaatingroei in ieder geval niet toeneemt.
Het gaat nooit meer weg, het enige wat te controleren valt is of de vaten minder of inactief worden. Dit is te zien ( voor de opticien ) wanneer het bloed uit te vaten terugtrekt en de vaten wit worden. Ze blijven dus wel zitten, maar zijn niet actief.
Als dit gebeurd terwijl jij dagelijks op een nette manier lenzen draagt, dan heb je geluk en kun je verder met het dragen van lenzen.
Gebeurd dit niet, en blijft het erger worden, dan vrees ik dat lenzen dragen op een gegeven moment voor je ophoud.
Hoop dat je zo wat wijzer bent geworden
grt Dafke