Coating op kunststof glas beschadigd

  • Harm Looier

    Beste opticiens,

    Ik heb een probleempje. Mijn bril is ongeveer ongeveer vijf jaar oud. Hij is van metaal. Ik heb extra dun glas van kunststof en een sterkte van ongeveer - 7. Er zit een ontspiegelende coating op.

    Onlangs is een van mijn glazen beschadigd geraakt. Dat wil zeggen de coating op de voorkant van het kunststof glas is eraf op een bepaalde plaats. Dat heeft een medewerker van een brillenwinkel gezegd. Het ziet er een beetje vlekkerig uit. Misschien is dat gekomen door contact met een druppeltje van een bepaalde chemische stof. Ik kan er nu nog redelijk doorheen kijken, maar bij lezen is de vlek op mijn brillenglas wel storend.

    De brillenwinkel vertelde me dat zij de coating er in zijn geheel kunnen afhalen door de bril onder te dompelen in een chemische vloeistof.

    1 Hoeveel procent kans is er dat het glas door die behandeling nog veel minder helder wordt?

    2 Kan het andere glas bij die behandeling ontzien worden?

    3 Kan ik die behandeling eventueel ook zelf uitvoeren? En zoja, hoe?

  • Bertje

    Mijn advies; doe niet zo zuinig en koop een nieuwe! Leuke nieuwe look, oogjes weer eens getest. Bij Hansie Anders heb je een hele nieuwe voor € 95,- en als je iets mooiers zoekt dan zijn er heel veel mogelijkheden. Dat geneuzel over een vlekkie op het glas na 5 jaar!!!!!! Alles slijt dus ook je bril!!!!!! Zonder ontspiegeling kijkt het minder comfortabel overigens.

  • Harm Looier

    Bedankt voor je advies Bertje. Maar weet iemand misschien toch iets over de risico's van die behandeling?

  • Sien

    Hallo Harm,

    De risico's bij die behandeling zijn heel minimaal. Wij hebben al heel vaak deze behandeling op glazen toegepast, en dit is (tot onze verbazing)1 keer fout gegaan.

    Als je bij maar 1 glas de coating laat verwijderen, en deze er op het andere glas op laat zitten zal dit niet prettig kijken. Dus als je dit laat doen, laat dan beide glazen doen.

    Ga vooral niet zelf experimenteren, maar laat dit bij je opticien doen. Dit kost bij de meeste opticiens helemaal niets.

    Zoals Bertje al zei: t kijkt natuurlijk minder prettig dan glazen met een goede coating, maar een beschadigde coating is ook irritant.

    succes

  • Harm Looier

    Sien, hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord.

  • K

    Nieuw kopen, vijf jaar is veel te lang voor je ogen. Oogartsen adviseren zeker bij hoger min éém keer in de twee jaar meten.

    Komop ff een nieuw design, gewoon doen.

    Een optometrist.

  • Sien

    Hallo K

    Hoezo te lang voor je ogen?

    Eén keer in de twee jaar meten is inderdaad wel verstandig, maar dat betekent nog niet dat je sterkte iedere twee jaar veranderd is!

    m.v.g

    Sien

  • Brillemans

    Beste Harm.

    Het is idd eens verstandig om je ogen op te meten en maybe een niewe bril uit te zoeken.

    Er is in die tijd een hoop verandert op het gebied van monturen en brillenglazen. De coating van kunststof glazen is in de loop van de jaren ook duidelijk een slag verder. Neem bijvoorbeeld de nieuwe topcoat van Rodenstock en de Super Hi vision van Hoya.

    Laat je hierover gewoon eens adviseren door een deskundige opticien en hobbel niet gelijk na de keten toe.

    Wat betreft de behandeling met het chemische middel, klopt het idd dat het goed werkt mits de ontspiegeling al aangetast is. Zodra de ontspiegeling nog aardig gehecht zit aan het gals heb ej kans dat de glazen wat mat worden.

    je zou bijvoorbeeld deze bril kunnen laten behandelen en als reserve bril houden en een goeie nieuwe aanschaffen.

    Succes in iedergeval met je keuze

    grts brillemans

  • Harm Looier

    Brillemans,

    Bij Sien in de winkel is deze behandeling toch al heel vaak goed gegaan. Misschien gebruiken jullie een andere techniek dan Sien?

    De ontspiegeling hecht nog prima buiten het aangedane plekje. Maar dat plekje zit wel in mijn blikveld en is dus storend.

  • Brillemans

    Beste Harm,

    Dat zou kunnen, maa ik heb ook niet gezegt dat het helemaal niet werkt. Ik zeg alleen dat de kans bestaat.

    grts