- 0.75 en -1 bril/lenzen nodig?

  • Jopie198223

    Goedemiddag,

    waarschijnlijk hebben jullie deze vraag al 100 keer moeten beantwoorden maar ik hoop dat jullie het nog een keer willen doen.

    Onlangs ben ik bij de opticien geweest om mijn ogen te laten meten, ik ondervond hinder met auto rijden, lesgeven (turnen), tv kijken enz.

    Bij die meting kwam uit dat ik bij 1 oog - 0.75 en bij het andere -1 had, nu heb ik voor lenzen gekozen. Maar nu ben ik eigenlijk benieuwd, wanneer is een bril pas echt nodig? Is dit een sterkte waarvan jullie zeggen, ja het is handig om een bril/lenzen te nemen of zeggen jullie je kan beter wachten?

    Verder heb ik nu sinds twee uur mijn lenzen in en veraf kan ik perfect zien, ideaal ik wist niet dat de nummers van de nummerborden zo groot waren, maar nu is dichtbij weer heel raar om te zien, is dat normaal als je ze net hebt?

    Ik hoor graag van jullie.

  • Jimius

    een bril in die sterkte kan ook prima hoor, niet iedereen wilt of kan lenzen dragen.

    En ik weet niet zo gauw wat “raar” zou moeten zijn, net iets te vaag om daar wat op te zeggen.

  • dita

    Hallo

    Deze sterkte is inderdaad goed om de problemen op te lossen waar je dus merkte dat het minder was.(auto, tv kijken)

    Een bril zet je op wanneer je wilt.(of heel de dag dragen)

    Lenzen draag je natuurlijk heel de dag.

    Het is natuurlijk aan jou wat je wilt beide kan dus.

    Dat je dichtbij minder ziet klopt.

    dat trekt vanzelf bij je ogen moeten iets meer hun best doen om te lezen.(even simpel gezegd).

    ligt ook aan je leeftijd misschien weet niet hoe oud je bent natuurlijk.

    groetjes

    dita

  • Meus

    Beste Jopie,

    ik ben geen opticien, maar ik weet wel dat er mensen zijn die al bij een

    sterkte van -0.5 een bril hebben al dragen ze die dan meestal niet de

    hele dag. De ene persoon heeft bij deze sterkte wel klachten en een ander weer

    niet afhankelijk hoe hersenen dergelijke afwijkingen opvangen.

    Jouw sterkte is nog iets hoger en dat betekent normaal dat een korrektie

    inderdaad nodig is voor aktiviteiten als autorijden en TV-kijken ook al is je sterkte

    nog laag.

    Je zult met een sterkte van -1 binnenshuis geen bril/lenzen nodig hebben.

    deze sterkte komt overeen met een visus van 0.6(60 %) hetgeen voor een

    afstand van enkele meters voldoende is maar niet voor veraf.

    Wat je problemen dichtbij zijn kan ook ik moeilijk inschatten, als je licht

    bijziend bent zoals jij zie je voor je leeftijd op kleine afstand beter dan ´normaal´

    als je lenzen gaat dragen is dat ´voordeel´ weg.

    Ik wil niet direkt naar je leeftijd vragen, maar als je boven de veertig bent kan dat

    leesproblemen opleveren en zou je daarvoor je lenzen uit moeten doen hetgeen

    niet handig is. Een bril is in jouw geval bij turnen wellichtt weer niet handig.

    Ik neem echter aan dat je opticien dit soort zaken met je besproken heeft.

    Ben je onder de veertig moet je misschien even wennen aan de nieuwe situatie.

    Succes met lenzen en/of bril.