Nieuwe bril

• Elena van den Akker

Hoi

Ik draag normaal gesproken harde lenzen, maar ik wil ook een bril voor als ik mijn lenzen om wat voor reden dan ook niet in kan. Mijn huidige bril heb ik al 6 jaar en is eigenlijk wel nodig aan vervanging toe.

Nu ben ik naar de Eye Wish bij mij in de buurt geweest. Daar zeiden dat ik mijn lenzen een tijdje uit moest houden, omdat ze anders mijn ogen niet konden meten. Ik heb toen vrijdagavond mijn lenzen uitgedaan en ben zaterdagochtend naar de opticien gegaan, daar stelden ze voor mijn rechteroog een sterkte vast die behoorlijk slechter was dan mijn lenzen.

Het bleek ook wel erg duur te worden voor een bril naast mijn lenzen. Dus daarom ben ik later ook nog langs de Hans Anders gegaan om daar te kijken hoeveel het mij zou kosten. Het bleek zo'n 200 euro verschil te zijn. Dus ik had vrijdagmiddag mijn lenzen uitgedaan en ben zaterdagmiddag daarlangs gegaan om mijn ogen te laten meten. Toen konden ze de sterkte niet vaststellen, omdat volgens hun mijn ogen nog instabiel waren. Nu is het dinsdag en konden ze nog steeds mijn sterkte niet goed vaststellen. Mijn harde lenzen heb ik sinds vrijdagmiddag niet meer ingehad.

Nu vraag ik mij dus af, welk van deze twee opticiens beter is. De een die zegt heel snel een sterkte vast te kunnen stellen of die ander die het zekere voor het onzekere lijkt te nemen?

Heel erg bedankt als jullie mij hiermee zouden kunnen helpen.

• Carla

wil je de bril naast je lenzen dragen, dus lenzen uit bril op en na een tijdje naar bed.

Ochtend even de bril op en daarna de lenzen weer in?

Of wil je helemaal over op de bril?

Hoe oud zijn je contactlenzen?

• Elena van den Akker

Hoi

Mijn lenzen zijn nu ongeveer 2 en een half jaar oud. Ik wil mijn bril alleen op als ik mijn lenzen niet inkan. Het is dus niet zo dat ik helemaal terug ga naar een bril.

Groetjes

• Jose

Elena,

Wat is jouw contactlenssterkte en de nieuwe behoorlijke sterkere brilsterkte. Wat is je leeftijd. Je weet dat de contactlenssterkte altijd iets minder is dan de brilsterkte.

• Elena van den Akker

Hoi

Mijn huidige lenzen zijn -4 (links) en -8,5 (rechts)

Bij de meting bij Eye Wish zeiden ze dat het voor een bril links -3,25 en voor rechts -11 en cilinder 1,5 zou worden.

Bij Hans Anders heb ik nog niet echt wat gehoord.

Bij Eye Wish zeiden ze trouwens dat de contactlens altijd sterker is dan de bril sterkte.

Ik ben trouwens 18.

Groetjes

• Jose

Omdat een contactlens dichter bij je oog zit, kan deze nooit sterker zijn dan je bril.

Zelf ben ik 21 en draag lenzen van rond de -12, maar mijn bril is rond de -14. Je kunt je wel voorstellen dat met zo'n sterkte als je de lenzen uit hebt een bril onmisbaar is.

Jouw probleem herken ik. Ook ik ging weleens behoorlijk achteruit in sterkte, wat ik overigens ook verwachtte. Is jouw cilinder min of plus. Als het plus is, betekent dat eigenlijk voor rechts -9.5.

Wat heb jij een groot sterkte verschil tussen beide ogen. Hoe los je dat op met je bril. Is jouw ene glas een stuk dikker dan de andere of heb je voor rechts een extra dik glas?

• Elena van den Akker

Hoi.

Mijn cilinder is volgens mij min, wat het totaal dus nog lager brengt. Met mijn lenzen merk ik het verschil niet echt, ik zie alleen dat mijn rechterlens een stuk blauwer is dan de linker. Maar met mijn bril heb ik altijd een normaal glas gehad en een dikker glas. Dus mijn rechterglas was altijd een stuk dikker dan links.

Ze zeggen dat mijn rechteroog een lui oog is.

Groetjes Elena

• Jose

Als jouw cilinder ook min is, dan brengt dat het geheel eigenlijk op -12,50 voor rechts, met daar bij -3.25 voor links. Het sterkte verschil is dan inderdaad wel erg groot geworden. Bij deze meting moet het rechterglas vier keer sterker worden dan het linker glas. Dit verschil wordt niet alleen zichtbaar in de glasdikte, maar ook anderen zullen dit verschil duidelijk zien: je rechteroog ziet er door de bril een stuk kleiner uit dan je linkeroog.

Hopelijk valt het bij de definitieve meting allemaal mee, maar een dergelijke achteruitgang op jouw leeftijd is echt mogelijk. Merkte je dat je met je rechteroog slechter ging zien?

Heb je in de familie mensen met een hoge minsterkte?

Groetjes, Jose

• Elena van den Akker

Hoi

Ik merkte nooit echt dat ik met rechts minder goed kon zien, ik kijk vooral met links, dat viel mijn familie wel op. Dan leek het of ik langs het boek of de tv heenkeek.

In mijn familie zijn er volgens mij niet zo'n hoge minsterktes. Ik ben de enige. Hoogste is volgens mij -6.

Elena

• opto

Beste Elena,

Het sterkte verschil tussen bril en lenzen zoals jij dat aangeeft is absurd groot. Tenzij de pasvorm van je lenzen behoorlijk afwijkt van wat normaal gesproken goed zou zijn, klopt deze meing van geen kanten. Als ik af ga op de waardes die jij opgeeft zou je rechterlens ruim te vlak moeten zijn en je linker lens te strak moeten zitten (iets). Normaal gesproken leverd een lenssterkte van -8.50 bij een zogenaamde parallel passing een brilsterkte van circa -9.5 op (cilinder even buiten beschouwing gelaten).

Wellicht is het dus raadzaam om de pasvorm van je lenzen na te laten kijken en indien deze afwijkt deze eerst te laten corrigeren.

Het probleem is dat een harde lens per definitie mechanische invloed uitoefend op je hoornvlies die als gevolg hiervan van vorm kan veranderen. Afhankelijk van de pasvorm van je lenzen is dit meer of minder. De gekozen aanpak van Eye Wish is in principe de beste, de aanpak van Hans Anders leidt (nu je de lenzen uit blijft houden) alleen maar tot afwijkende resultaten. Immers als je straks je lenzen weer gaat dragen (als ze uiteindelijk een meting hebben kunnen doen) veranderd de vorm weer en dan wijkt je bril pas echt af…

Een heel ander punt is dat het sterkte verschil tussen je lenzen op dit moment al van dien aard is dat dit in de bril waarschijnlijk nog groter wordt. Omdat het rechterglas het beeld meer verkleind dan het linker is er een meer dan redelijke kans dat je nooit echt lekker met de bril kan kijken. Er bestaat zelf een kans op dubbelzien door het beeldgrootte verschil, iets waarvan je met je lenzen nooit last heb. Is de reden dat je een bril ernaast wilt misschien dat je geleidelijk meer last van je lenzen bent gaan krijgen?????

groet opto