rode oogjes bij zwemmen met lenzen

• Carla de W

Ik zwem 2 keer per week en dan heb ik zo 'n last van mijn ogen.

Ik kan niet zonder lenzen of bril want ik heb -8.

Maar ik word gek van die rode ogen, het lijkt me erg ongezond en vaak is mijn beeld dan ook erg onscherp gedurende het eerste uur na het zwemmen.

Het is trouwens niet echt zwemmen, maar sporten in het water, aqaufit, aqaurobics.

Ik heb ook geprobeert met een duikbril maar dat scheelde niet veel, mede omdat de duikbril beslaat.

Heeft iemand een idee wat ik er aan kan doen ?

• M.

Volgens mij, maar corrigeer me als ik het mis heb, komen die rode ogen gewoon door het chloor, wat in het zwembadwater zit. De een reageert daar heftiger op dan de ander. Ik zou niet weten wat je daaraan kunt doen. Succes!

• Carla de W

Dat is ook zo, het komt door het chloor, maar misschien is er iemand die weet wat er je wel aan kunt doen. Maar het komt door chloor inderdaad.

• Chrizzie

Mag je wel zwemmen met lenzen in? Ik heb altijd begrepen dat dat afgeraden wordt, o.a. i.v.m. verliezen, maar ook qua irritatie misschien?

• Eelke

Normaalgesproken (zonder lenzen) blijft chloor na het zwemmen niet lang in je oog zitten. Echter tijdens het zwemmen met lenzen nemen je lenzen chloor op uit het zwembad water. Na het zwemmen duurt het veel langer voordat je ogen chloorvrij zijn doordat je lenzen een soort chloorcompressen zijn. Als je sneller van je geirriteerde ogen af wilt komen zou ik eens daglenzen proberen en die na het zwemmen uit doen. En dan je gewone (chloorvrije) lenzen weer inzetten.

Gegroet,

Eelke

• Arjan

De oplossing van Eelke is helemaal goed en als dat niet kan of werkt kun je ook een zwembril op sterkte kopen, je opticien kan die bestellen bij Ofar in Lelystad en ze kosten +/- € 45,-. Een zwembril beslaat niet en je krijgt geen chloor in de ogen en is op de langere termijn veel goedkoper.

• Eelke

De zwembril zal inderdaad een stuk goedkoper zijn maar wees dan wel zeker van dat je goed met lenzen en bril kunt wisselen. Want als je niet standaard een bril naast je lenzen draagt is een sterkte van -8 wel heel pittig om aan te wennen. Gezien de glazen in een bril je beeld nogal veranderen ten opzichte van je lenzen.

gegroet,

• Carla de W

Ik draag nooit een bril inderdaad….

Ik zou die daglenzen wel kunnen proberen, dat is een idee.

Op het zwemprikbord kwamen ze ook met het idee van die zwembril op sterkte.

Ze kwamen ook met het voorstel een gewone zwembril te proberen, dat lijkt me nu eerst het beste.

Bedankt voor de suggesties.

Ik blijf nog even lezen, dus als iemand nog iets wil zeggen….

• Marco

Ik heb zelf jaren lang aan wedstrijdzwemmen gedaan 8,5jaar om precies te zijn ik heb vele duik/zwem-brillen versleten maar een ding weet ik 100% zeker ze beslaan allemaal op den duur…

Sommigen hebben de goede eigenschap van een antiecondens laagje maar die verdwijnd na verloop van tijd het andere nadeel van die laag is dat je een plasje water in de bril krijgt (de condens moet toch ergens heen)..

En alle brillen zonder die laag?? tja je raad het vast al die beslaan gewoon..

Groet,

marco

• Anoniem

Duikbril op sterkte kopen