grote verslechtering

• Jennifer

Ik ben 17 en draag een bril met aan beide kanten ongeveer -6. Nu ging ik het laatste jaar met deze bril steeds slechter zien. Gisteren wees een bezoek aan de opticien uit dat ik aan beide kanten ongeveer -10 moet en eigenlijk zou het nog iets sterker moeten. Ik ben hier erg van geschrokken, evenals de opticien. Is dit normaal?

• jan

nee zo een verandering is nou niet normaal. advies gehad om naar de huisarts / oogarts te gaan ? lijkt mij ? in zo een korte tijd zo een sterkte toename zou kunnen duiden op caratokonus. llijkt mij in iedergeval zeer zinvol omdat even te laten onderzoeken.

• Marloes

Jan bedoelt natuurlijk Keratoconus! Een optometrist kan beoordelen of hier sprake van is.

• Jennifer

Nee, voor zover de opticien kon beoordelen heb ik geen keratoconus. Hij heeft mij wel geadviseerd om naar de oogarts te gaan. Nu heb ik wel een moeder met -15. Kan dat er iets mee te maken hebben?

• lisette

hoe oud is je oude bril want je zegt dat je er het laatste jaar slechter mee gaat zien dus hij is al ouder en als er in de familie hoge -sterkte zit dan zit de kans er in dat jij daar ook last van hebt (maar daar zat je al wel met -6)