kleur glazen zonnebril

• Monique

Ik heb heel snel een zonnebril op, anders krijg ik last van geirriteerde tranende ogen. Mijn huidige bril heeft blauwe glazen en bevalt niet. Nu kan ik kiezen tussen bruin en donkergrijs. Welke kleur biedt de meeste bescherming?

• Marloes

Misschien nog belangrijker, een goed afsluitend montuur. Overigens een makkie met de huidige zonnebrilmode. Kleur is persoonlijk, bruin geeft iets meer contrast en donkergrijs dempt iets meer. De bescherming is vrijwel identiek en hangt af van de donkerte van de lens. Absorptie voor de vakidioten!!

• nico

En, misschien een beetje overbodig maar toch belangrijk om nog even toe te voegen (gezien de vraag), absoluut 100% UV werende zonneglazen.

• lisette

je bedoelt waarscheinlijk de glazen die 100% van de 400nm straling tegenhoud

• nico

Mijn ervaring is dat de standaard UV-absorptie van kunststof brillenglazen niet altijd toereikend is en bepaalde (astenope) klachten blijven bestaan (men heeft dan nog steeds last van het licht en wil graag nóg donkerdere glazen hebben). Daarom is de UV-blocker, die inderdaad absorbeert tot 400 nm, een goede optie.

• Klaas

Een vraag die hier bij mij opkomt, wat is de oorzaak van deze hinder.

Voordat je het geld nu uitgeeft aan allemaal zonnebrillen, doe dan eerst even een oogmeting, een goede opticien kan je dan duidelijk maken of het echt te verhelpen is met een zonnebril.

Zonnebrillen zijn er in verschillende soorten, dat hangt niet alleen samen met de kleur, maar ook met of ze contrast verhogend zijn, ontspiegeld enz.

Daarom ga je ook voor de goede zonnebril naar de opticien, om goed advies en een goede keus die bij jou past, stap dus gewoon eens binnen, dit geeft nog geen verplichting tot kopen.