Brilsterkte

• Redder

Beste mensen,

Ik kamp met het volgende probleem:sinds vier weken heb ik een multifocalebril. Sterkte 0,50 ver, 1,50 lezen.

Met mijn bril heb ik met mijn linkeroog nooit prettig gelezen, maar dacht dat dat gewenning was, dit is namelijk mijn eerste bril.

Bij mijn opticien de klacht voorgelegd en vandaag zijn mijn ogen opnieuw gemeten.

Het blijkt dat mijn linkeroog 0,25 zwakker is geworden. Volgens de opticien kan dat in drie weken tijd, omdat ik veel met de computer werk en waarschijnlijk slecht licht. In goed daglicht heb ik namelijk geen probleem met lezen. Ik heb echter vanaf het begin al slecht kunnen lezen met deze bril.

Omdat ik hiervoor nooit een bril gedragen heb, kan het dat mijn oog de sterkte ‘opzuigt’ en daardoor mijn oog in drie weken wat zwakker wordt volgens de opticien

In goed daglicht kan ik namelijk wel goed lezen en in slecht daglicht wat minder.

Mijn bril is gecontroleerd, en is in de juiste sterkte geslepen ondanks dat de nieuwe meting erg met de oude verschilde qua leesbaarheid.

Kan het zijn dat mijn ogen de eerste keer niet juist gemeten zijn, en kom ik daar ooit nog achter? Is het verhaal van de opticien aannemelijk.

Graag een reactie hierop, zodat ik weet of ik er wel of niet mee moet leven.

Groeten en alvast bedankt voor de reactie.

Redder

• Eric

Beste Redder,

Om goed antwoord te kunnen geven, zijn nog een aantal zaken belangrijk om te weten:

-uw leeftijd

-merk en type van de glazen

-bij welke winkel zijn de glazen gekocht (zelfstandige optiekzaak of keten)

U schrijft dat de eerste meting erg verschilt met de tweede. Een verschil van 0.25 dioptrie is allesbehalve een groot verschil; sterker nog, de oogsterkte kan ‘s ochtends 0.25 dpt verschillen met ’s avonds.

Gewenning aan multifocale glazen kan tot 3 maanden duren. Dat hangt af van de brildrager zelf, het merk en type van de glazen en de winkel waar de glazen zijn gekocht.

Om goed antwoord te kunnen geven, hoor ik graag van u over mijn bovenstaande vragen!

Met vriendelijke groet, Eric

• Bix

Hallo Redder (en Eric),

Wat Eric in zijn bericht waarschijnlijk probeert aan te geven is dat niet zozeer de “winkel” als wel de kundigheid van het personeel/bedr.leider/eigenaar belangrijk is in deze.

Om er simpelweg vanuit te gaan dat de lichtreclame boven de winkelpui de nauwkeurigheid/kundigheid van adviseren en aanmeten van mutlifocale glazen bepaalt gaat mij te kort door de bocht.

Groeten van een medewerker van een zelfstandige opticien die ook bij een keten gewerkt heeft en zelfs bij een brillenglazenfabrikant en al die tijd zijn werk even goed doet danwel probeert te doen (en wie bepaalt het resultaat? De klant!).

• Mij

Zit er dan geen verschil tussen bv Varilux Comfort en Varilux Standaard of zelfs de Multical? Dacht het wel! En dàt is wat Eric bedoelde. Er zit wel degelijk verschil in opbouw en comfort in de glazen.

Groetjes iemand die ook nu in een zelfstandige zaak werkt en een aantal jaar terug in een keten werkte.

• Bix

Hoi Mij,

Volgens mij bedoelen we hetzelfde te zeggen… Naam van winkel of organisatie biedt geen garantie.

Keten kan ook Panamic/Comfort verkopen en zelfstandige opticien ook Multical dus…

De kwaliteit wordt bepaald door het advies en kundigheid van de medewerker!

Een slechts aangemeten/aangepaste Varilux comfort kijikt slechter dan een goed aangemeten Multical.

• Klaas

Daar gaan we weer, meneer vraagt om een antwoord, waar hij wat mee kan.

Er worden dingen uitgelokt, waar mee je dit soort antwoorden kan verwachten.

Lijkt wel of de opticiens in oorlog zijn, maar vecht dat hier dan niet uit.

Antwoord wat meneer Redder kreeg slaat natuurlijk alles, daar hoeft hij geen genoegen mee te nemen, of hij nou duur, goedkoop is, het moet gewoon goed.

Het enige advies wat we deze meneer kunnen geven, stap eens bij een andere optiek zaak binnen, waar van denkt deze zaak vertrouw ik, laat alles nog eens doormeten, en hen de bril bekijken. Een goede opticien zal u het goede antwoord geven, met deze gegevens terug naar de zaak waar u de bril gekocht hebt, tenminsten als ze niet kloppen. En anders zal het toch even door zetten zijn.

Graag lezen we weer iets van u, hoe dit is afgelopen.

• anita

we? ben je nog steeds op je werk klaas?