Harde lenzen

• Robert Tamboer

Sinds 2 jaar heb ik harde lenzen. Daarvoor meer dan 10 jaar zachte gedragen. Het was beter voor mijn ogen om harde te gaan dragen zei de opticien. Inmiddels zegt mijn oogarts dat ik zonder problemen zachte kan dragen.

Ik heb 3 maanden harde lenzen zonder problemen gedragen, gemiddeld 8 a 10 uur per dag. Na die 3 maaanden merkte ik dat ik ze steeds korter in kon houden. Tot op het laatst 1 a 2 uur. Mijn opticien zei dat ik een zeldzame aandoening heb waardoor mijn traanvocht de lenzen sneller vies maak. Dus kreeg ik een soort polish wat ik dagelijks moest gebruiken.

Maar ook dat helpt niet helemaal. De ene dag kan ik ze wel in voor 8 uur. Daarna dagen weer niet enz. Ik dacht dat ik er wel aan kon wennen maar helaas, dat lukt me niet. Ik draag nu dagelijks (een half jaar alweer mijn bril) en omdat ik toch weer lenzen wil ga ik binnenkort voor zachte lenzen.

Mijn vraag: klopt dat verhaal van het traanvocht wel? Ik heb nog steeds geen verklaring gekregen voor het feit dat ik drie maanden lenzen kon dragen zonder problemen. Oh ja, ik merk ook dat als het schemeriger in huis wordt mijn lenzen slechter gaan zitten, en dat was eerst ook niet zo.

Heeft iemand een antwoord hierop?

• Eric

Waarom zou het verhaal niet kloppen?

• Robert Tamboer

Omdat ik 3 maanden zonder problemen ze gedragen hebt. Het lijkt mij dat die traanvocht (afwijking) dan meteen al zichtbaar zou moeten zijn.