Prijsverschil

• Redder

Onlangs heb ik een oogmeting laten doen en ik heb een bril met mulitfocale glazen nodig. De prijsopgave die ik heb gehad is 230 euro per glas. Deze glazen zijn krasvrij en ontspiegeld. Ik ben naar deze opticien gegaan, omdat mensen in mijn omgeving ontzettend tevreden zijn over deze opticien.

Nu heb ik op internet gezocht en bij sommige opticiens zijn de prijzen aanzienlijk lager. Ik heb zelfs prijzen van 99 euro per paar gezien.

Kan iemand mij vertellen hoe dit verschil zo groot kan zijn.

Alvast dank voor de moeite.

• Johan

Deels inkoopvoordeel van een grote organisatie maar daarbij moet je in het achterhoofd houden dat de goedkopere glazen vaak ouderwets zijn, en dus minder comfortabel KUNNEN zijn.

Misschien nemen sommige opticiens meer marge omdat er duurder, beter geschoold personeel personeel werkt. Je koopt niet alleen een bril maar ook aandacht/tijd (hoeveel kost het als je auto beurt krijgt van lbo-er?), service en een oogmeting.

Ga vooral op je gevoel af, dat is erg lastig op het internet!

• reactie

Misschien is die lbo-er wel meer praktijk gerichter en is die hbo-er meer commercieler ingesteld?

Dus wat heb je liever…

dat die hbo-er je bril slijpt en je de glzen verkoopt.

Terwijl het ook kan dat de hbo-er je ogen meet, de mbo-er de bril mee uitzoekt en glazen adviseert.

En dat de lbo-er de bril slijpt (dat is iedereen te leren).

De service, de aandacht, het product, de klantvriendelijkheid, etc… is toch veel belangrijker als wie wat welke opleiding heeft gedaan.

Over 1 ding ben ik het wel eens, de oogmeting moet door een gediplomeerd iemand worden gedaan.

Maar over het adviseren hoe een bril staat en of er multifocaal in kan daar hoef je toch niet voor gestudeerd te hebben????

• Johan

Wat ik bedoelde was dat mensen het van een automonteur wel pikken dat een uur werk € 60 of meer kost, maar een mbo/hbo opgeleide ‘winkelbediende’ moet een oogmeeting e.d. doen voor minder en daarbij ook nog een bril meegeven.

Slechte brillen worden nergens gemaakt want dat kost klanten. En er zijn heel veel mensen die liever zelf iets uitzoeken en vervolgens alleen wat advies over de glazen willen. Er is gelukkig voor iedere klant een winkel die bij ze past.

De persoon die de vraag stelde vroeg waar het prijs verschil vandaan kwam en dat heb ik naar mijn idee redelijk uitgelegd.

Het enige advies wat ik gaf staat in de laatste regel van mijn eerste reactie en dat gaat niet over de beste, leukste, duurste, goedkoopste of mooiste winkel.

• bram

Het is eigenlijk heel simpel, er is nogal wat verschil in kwaliteit. Gezien de prijs van de glazen ga ik ervan uit dat dit multifocale glazen zullen zijn ( veraf en lezen).

Deze zijn bij 95% van de opticiens te krijgen vanaf 99 euro per glas.

De vraag is alleen wat wil je voor een kwaliteit. Moeten ze krasvast en/of ontspiegeld zijn en het belangrijkste, hoe breed moet het leesvlak zijn. Het prijsverschil zit hem voor het grootste deel in dit verhaal. Niet in het geschoolde personeel, of de hoeveelheid van de inkoop. Kwaliteit kost geld, niet alleen in brillenglazen, maar ook in bv auto's.

75% van de nederlanders kijkt bij de aanschaf bv. een auto wel naar wat er allemaal op zit, het vermogen van de motor, kortom we willen hierin echt wel wat goeds. En ook hierbij geldt dat je een Lada niet vergelijkt met een Mercedes.

Tevens geeft de tevredenhied van de consument al aan dat je een goed en gedegen advies, service zult krijgen en ook een goed produkt zult krijgen. Als mensen ontevreden zullen zijn of klachten zullen hebben, geven ze niet het advies om naar die ene winkel (opticien) te gaan.

Succes met je beslissing en hopelijk ben je nu wat wijzer en snap je nu meer van het prijsverschil. Kwaliteit en service zijn belangrijke factoren, echter deze kosten wel wat meer.

• Eric

Hehe, eindelijk een reactie die ergens op slaat! Bram heeft helemaal gelijk: de multifocale glazen van €99,- kan iedere opticien leveren. Zelfstandige opticiens (dus niet Hans Anders, Specsavers en Pearle) willen over het algemeen deze goedkope glazen liever niet verkopen aan hun klanten, omdat deze glazen van veel mindere (lees: belabberde, slechte, beroerde, misselijkmakende) kwaliteit zijn.

Doe voor de lol een klein consumentenonderzoek: vraag aan 30 Hans Anders klanten hoe lang ze aan hun multifocale glazen hebben moeten wennen en vraag dat vervolgens aan 30 klanten van zelfstandige optiekzaak. Je slaat steil achterover van de resultaten. En dan hebben we het nog alleen maar over de gewenningsperiode en nog niet over het comfort, scherp zien veraf en dichtbij, enzovoort, enzovoort…

• Redder

Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik heb er inderdaad wat aan gehad. Deze week ga ik mijn bril ophalen. Ben benieuwd naar de gewenning.

Redder