LT,
Zelf gebruik ik al jaren een trifocale bril nadat ik eerder multifocale glazen heb geprobeerd. Wat Bram al schreef, het leesvlak en met name het tussengebied is veel breder dan bij multifocaal en een trifocaal glas is ook optisch beter. Ik bedoel daarmee dat bij multifocale glazen de randen vervormingen kennen, bij trifocale glazen is deze vervorming niet aanwezig, rechte lijnen blijven recht en niet krom. Daar tegenover staat dat er sprake is van een beeldsprong. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. In mijn geval is de samenwerking tussen beide ogen niet optimaal en dus het brede tussendeel belangrijk. Zelf zal ik dus altijd kiezen voor een zo breed mogelijk leesdeel. Momenteel heb ik een 35 mm breed leesdeel.
Ook het afpassen van de bril is belangrijk. Staat de bril maar iets scheef dan kijk je met beide ogen door een verschillend deel, dit zal bij een multifocaal glas ook storend zijn maar moeilijker te herkennen.
Bij beide type glas is een groot voordeel dat je het tussendeel niet alleen gebruikt achter de computer maar ook op veel meer momenten van de dag. Bij een wat hogere additie is dat mooi meegenomen.
Succes met het maken van een keuze.