Trifocale glazen

• LT

Op dit forum word vaak zinnig geschreven en wil daardoor het volgende vragen.

Daar ik problemen heb met het zien op beeldschermen, (heb reeds een leesbril en een kleine + afwijking voor in de verte zien) wil ik overstappen op een bril met trifocale glazen.

Ben erg benieuwd naar bevindingen en ervaringen van mensen die deze glazen gebruiken en vraag mij af of dit beter werkt dan b.v. multifocale glazen.

Kortom wat zijn de voor en tegens van trifocale glazen t.o.v.multifocaal.

Mochten er mensen willen reageren op mijn vragen, graag.

• Bram

Trifokaal heeft een groot leesvlak voor de computer, groter dan multifokaal.

De bril waar Trifo ingezet moet worden zal wel wat groter moeten zijn om volledig gebruik te maken van alle vlakken.

Het nadeel van trifokaal is dat alle vlakken maar geschikt zijn voor een vaste afstand, afhankelijk van de leestoeslag. Dat wil zeggen dat er nog stukken kunnen zijn die niet helemaal scherp zijn

Succes

• ab

LT,

Zelf gebruik ik al jaren een trifocale bril nadat ik eerder multifocale glazen heb geprobeerd. Wat Bram al schreef, het leesvlak en met name het tussengebied is veel breder dan bij multifocaal en een trifocaal glas is ook optisch beter. Ik bedoel daarmee dat bij multifocale glazen de randen vervormingen kennen, bij trifocale glazen is deze vervorming niet aanwezig, rechte lijnen blijven recht en niet krom. Daar tegenover staat dat er sprake is van een beeldsprong. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. In mijn geval is de samenwerking tussen beide ogen niet optimaal en dus het brede tussendeel belangrijk. Zelf zal ik dus altijd kiezen voor een zo breed mogelijk leesdeel. Momenteel heb ik een 35 mm breed leesdeel.

Ook het afpassen van de bril is belangrijk. Staat de bril maar iets scheef dan kijk je met beide ogen door een verschillend deel, dit zal bij een multifocaal glas ook storend zijn maar moeilijker te herkennen.

Bij beide type glas is een groot voordeel dat je het tussendeel niet alleen gebruikt achter de computer maar ook op veel meer momenten van de dag. Bij een wat hogere additie is dat mooi meegenomen.

Succes met het maken van een keuze.

• LT

Bedankt voor de reacties en mede hierdoor hierdoor zal mijn keuze op de trifocale glazen gaan vallen.

Het tussengebied vind ik belangrijk daar ik hier veel gebruik van maak en derhalve goede werkbaar moet zijn.

De voordelen zijn mij duidelijk en het maakt mij niet uit dat de meeste mensen dit niet doen uit ijdelheid.

Met vr. groet, LT

• ab

LT,

Ik ben wel benieuwd of je inmiddels ervaring hebt opgedaan met trifocale glazen en of deze voldoen aan je verwachtingen. Misschien wil je hierop nog eens reageren.

Wat is overigens de additie die je voor lezen hebt en hoe oud ben je?

ab

• henk Becker

Mijn bril met trifocale glazen blijkt vele voordelen te vertonen. Ik heb echter evenwichtsproblemen. Is er al geconstateerd dat trifocale brillen evenwichtsproblemen kunnen veroorzaken? . .