Dag Freddy,
Ook hartelijk dank voor jouw reactie en meedenken.
Graag roep ik je hulp in, want aan je opmerkingen te zien ben je opticien en werk je bij een opticien of niet?
Inderdaad is bij het bestellen van mijn nieuwste glazen de pupil afstand heel goed opgemeten. Er werd ook uitgelegd waarom.
Van het “spiegelei-glas” heb ik nog nooit gehoord. Dunne glazen met een hoge sterkte! Ik probeer me er iets bij voor te stellen, maar vind het moeilijk. Heeft de rest van het glas dan geen sterkte, hoe groot is het gedeelte wat de juiste sterkte heeft, moet je dan niet veel met je hoofd draaien om iets scherp te zien (dan moet ik nu ook wel), hoe kijken anderen tegen zulke glazen aan, toont het een beetje, ken je iemand die met zulke glazen ervaringen heeft, hoe duur zijn zulke glazen?? Aan de vele vragen die ik heb, merk je wel dat ik grote belangstelling voor deze glazen heb. Ondanks dat ik door mijn nieuwe glazen een stuk beter zie dan door mijn oude, baal ik ervan dat ze een stuk dikker en zwaarder zijn dan de oude, zelfs zo dat het anderen opvalt. Nu heeft mijn oogarts gezegd dat in mijn situatie de sterkte nog wel kan stijgen tot over de - 20. Dat is niet zo'n leuke opmerking, zeker niet als hij erbij vertelt dat bij hoge bijziendheid er een gevaar van netvliesloslating is. Ernstige bijziendheid zit overigens in de familie. Wel zei de opticien toen ik dit vertelde dat hij glazen met zo'n sterkte niet kan leveren. Misschien zijn dan deze “spiegelei-glazen” een optie. Graag hoor ik er meer van. Alvast bedankt!Freddy Onderstal schreef:
>
> Het is wel zo dat fabrikanten zoals Rodenstock, Zeis en
> Friederichs een speciaal glas kunnen maken wat eruit ziet als
> een soort spiegelei.
>
> Je hebt dan mooie vlakke randen die helemaal niet dik zijn,
> en in het midden een verdikking met alleen daarin de sterkte.
>
> Tuurlijk, als je een min-glas ophebt, verkleint het beeld.
> Das duidelijk. Een iets hogere breking kan dat nog wat
> verergen voor jouw gevoel. Als het goed is, wen je daaraan en
> verdwijnt dat binnen enkele dagen tot hoogstens 2 weekjes.
> Alleen in het midden van het glas zit het optisch centrum.
> Daar is het glas precies op sterkte en dus scherp voor jouw
> gezicht. Daarom is met hoge sterktes de PD (Pupil Distantie)
> opmeten enorm belangrijk, en moet dat echt goed gebeuren.
> Anders gaat het enorm fout.
>
> Voor vragen kun je me ook mailen of hier zetten…