Zeer sterke glazen

• John

Ik ben 32 en al van kindsaf ernstig bijziend. Lenzen kan ik niet verdragen en ben dus aangewezen op een bril. Laseren of lenzenimplantatie is voor mij ook nog niet weggelegd, aangezien de sterkte nog niet stabiel is. Dat bleek twee weken terug: Mijn oogarts constateerde dat mijn ogen behoorlijk achteruit waren gegaan. Van - 15 moet ik naar - 18. Ik heb inmiddels mijn nieuwe glazen (1.8) en ben geschrokken van de dikte van de glazen en ook hoe klein mijn ogen zijn. Heeft iemand een dergelijke sterkte of kent u iemand met deze sterkte?

• Richard

Hoi John,

Ik heb zelf een lichte bril: -2. Maar ik ben wel benieuwd of je met deze hoge sterkte met bril gewoon zicht heb. Of heb je last van vertekeningen en zie je maar in één richting scherp. Zie je ook in de verte goed, of werkt het verkleiningseffect twee kanten op: niet alleen jouw ogen zien er kleiner uit, maar ook alles in de verte ziet er kleiner uit.

Richard

• John

Dag Richard,

Fijn, dat je reageert en op een positieve wijze belangstelling toont. Al jarenlang trekt mijn bril vanwege de sterke glazen belangstelling en niet altijd op een positieve manier. Vroeger toen de glazen nog niet zo dun gemaakt konden worden als nu, ben ik op school regelmatig met mijn “jampotglazen” geplaagd. Ook nu maakt men wel eens de opmerking dat ik met zulke sterke glazen toch wel hele slechte ogen moet hebben. Nu kan ik dat niet ontkennen, maar het is niet leuk omdat telkens te horen. Mijn nieuwe sterkere glazen zijn ook al door wat collega's opgevallen, wat ik eigenlijk niet verwacht had. Gisteren vroeg een collega (met -3) om mijn bril even op te mogen; ze schrok van de sterkte, ze zag niets meer. Ik overigens ook niet zonder bril. Ik zou me geen raad weten als onderweg mijn bril zou afvallen.

Maar nu even naar je vragen toe. Ik heb met deze sterke glazen geen normaal zicht. Wanneer ik door het midden van de bril kijk, dus recht uit, zie ik het beste. Kijk ik door het glas iets van het middelpunt, zijn er vertekeningen van het beeld. De zijpost van de deur is dan bijv. gebogen i.pv. recht. Ik heb de indruk dat met een hogere index dit toeneemt. Bij 1.7 had ik er minder last van dan bij 1.8. Het lukt niet om alles voor honderd procent scherp in de verte te zien. Dat heeft te maken met het feit dat ik inderdaad door deze glazena alles kleiner zie en dat het de oogarts niet lukt om bijv. met nog sterkere glazen dit te verbeteren.

Je begrijpt dat mijn glazen ook behoorlijk zwaar zijn. Het montuur zou nog kleiner kunnen, maar dan heb ik moeite om bijv. de traptreden te zien als ik naar beneden moet.

Gelukkig heb jij niet zulke sterke glazen nodig, maar ken je iemand met een hoge minsterkte? Graag ontvang ik een reactie van je.

• Freddy Onderstal

Het is wel zo dat fabrikanten zoals Rodenstock, Zeis en Friederichs een speciaal glas kunnen maken wat eruit ziet als een soort spiegelei.

Je hebt dan mooie vlakke randen die helemaal niet dik zijn, en in het midden een verdikking met alleen daarin de sterkte.

Tuurlijk, als je een min-glas ophebt, verkleint het beeld. Das duidelijk. Een iets hogere breking kan dat nog wat verergen voor jouw gevoel. Als het goed is, wen je daaraan en verdwijnt dat binnen enkele dagen tot hoogstens 2 weekjes.

Alleen in het midden van het glas zit het optisch centrum. Daar is het glas precies op sterkte en dus scherp voor jouw gezicht. Daarom is met hoge sterktes de PD (Pupil Distantie) opmeten enorm belangrijk, en moet dat echt goed gebeuren. Anders gaat het enorm fout.

Voor vragen kun je me ook mailen of hier zetten…

• John

Dag Freddy,

Ook hartelijk dank voor jouw reactie en meedenken.

Graag roep ik je hulp in, want aan je opmerkingen te zien ben je opticien en werk je bij een opticien of niet?

Inderdaad is bij het bestellen van mijn nieuwste glazen de pupil afstand heel goed opgemeten. Er werd ook uitgelegd waarom.

Van het “spiegelei-glas” heb ik nog nooit gehoord. Dunne glazen met een hoge sterkte! Ik probeer me er iets bij voor te stellen, maar vind het moeilijk. Heeft de rest van het glas dan geen sterkte, hoe groot is het gedeelte wat de juiste sterkte heeft, moet je dan niet veel met je hoofd draaien om iets scherp te zien (dan moet ik nu ook wel), hoe kijken anderen tegen zulke glazen aan, toont het een beetje, ken je iemand die met zulke glazen ervaringen heeft, hoe duur zijn zulke glazen?? Aan de vele vragen die ik heb, merk je wel dat ik grote belangstelling voor deze glazen heb. Ondanks dat ik door mijn nieuwe glazen een stuk beter zie dan door mijn oude, baal ik ervan dat ze een stuk dikker en zwaarder zijn dan de oude, zelfs zo dat het anderen opvalt. Nu heeft mijn oogarts gezegd dat in mijn situatie de sterkte nog wel kan stijgen tot over de - 20. Dat is niet zo'n leuke opmerking, zeker niet als hij erbij vertelt dat bij hoge bijziendheid er een gevaar van netvliesloslating is. Ernstige bijziendheid zit overigens in de familie. Wel zei de opticien toen ik dit vertelde dat hij glazen met zo'n sterkte niet kan leveren. Misschien zijn dan deze “spiegelei-glazen” een optie. Graag hoor ik er meer van. Alvast bedankt!Freddy Onderstal schreef:

>

> Het is wel zo dat fabrikanten zoals Rodenstock, Zeis en

> Friederichs een speciaal glas kunnen maken wat eruit ziet als

> een soort spiegelei.

>

> Je hebt dan mooie vlakke randen die helemaal niet dik zijn,

> en in het midden een verdikking met alleen daarin de sterkte.

>

> Tuurlijk, als je een min-glas ophebt, verkleint het beeld.

> Das duidelijk. Een iets hogere breking kan dat nog wat

> verergen voor jouw gevoel. Als het goed is, wen je daaraan en

> verdwijnt dat binnen enkele dagen tot hoogstens 2 weekjes.

> Alleen in het midden van het glas zit het optisch centrum.

> Daar is het glas precies op sterkte en dus scherp voor jouw

> gezicht. Daarom is met hoge sterktes de PD (Pupil Distantie)

> opmeten enorm belangrijk, en moet dat echt goed gebeuren.

> Anders gaat het enorm fout.

>

> Voor vragen kun je me ook mailen of hier zetten…

• Richard

Ha John,

Leuk dat je er iets over vertelt. Dat valt niet mee allemaal. Ik ken niet iemand met een sterke bril, of het is me in ieder geval niet opgevallen. Ik had vroeger op de lagere school wel een vriendje met grote vergrootglazen in zijn bril. Ik heb nooit gesnapt waarom iemand door zulke glazen goed kan zien. Ik denk dat het voor anderen heel apart is als iemand constant door wazige dikke glazen kijkt om goed te kunnen zien.

Waarom moeten je ogen stabiel zijn om lenzen te kunnen implenteren. Kunnen ze niet gewoon lenzen van pak em beet -20 aanbrengen? Dan kun je voorlopig vooruit en als die lenzen te sterk zijn dan neem je een bril met een lichte sterkte. Lijkt me prettiger dan de huidige situatie.

Kun je trouwens wel gewoon auto-rijden of fietsen? Kun je naar de bioscoop? Lezen? Sporten is ook lastig lijkt mij.

Het lijkt me ook beangstigend als je ogen steeds slechter worden en er geen eind aan lijkt te komen. Ook als er ook nog andere risico's zijn met netvliesloslating. Kunnen ze dit proces niet verklaren? Wat gebeurt er in het oog dat je steeds sterkere glazen nodig hebt.

Nou… succes en ik ben benieuwd

Richard

• Jaap

John, die spiegelei-glazen heten volgens mij myodisc. Als je even googlet kun je er wel wat info over vinden. Een goede opticien moet je er ook over kunnen voorlichten.

• mr.enfield

http://www.sweb.cz/bobbygoc/index.htm

heb je een site wat over brillenfetish gaat misschien vind je dit wel leuk om te lezen, kun je ook meer info van af halen

staan zeer veel verhalen op

ik heb nog wel meer site's .

als mensen daar belangstelling voor hebben plaats ik die ook nog wel

• Freddy Onderstal

Ik werk inderdaad in een optiekzaak. Ik moet wel zeggen; ik ben bezig met mijn 1e jaar van de optiekopleiding en werk een klein jaar in de optiek, dus nog bijna niks aan ervaring, maar weet wel welke type glazen er op de markt zijn zo'n beetje, en ik hou dat ook wel graag bij.

Als je me even je mailadres geeft, kan ik je een tekeningetje sturen van zo'n glas, want die kan ik niet hier posten.

Glazen zijn er van Rodenstock voor ik meen € 129,- per stuk, maar weet niet zeker of dat zo'n glas is. Ik d8 van niet.

Van Zeiss en Friederichs kosten ze ongeveer € 250,- per stuk, ontspiegeld, mineraal 1.9

Je hebt als het ware alleen het midden van de bril met die sterkte, dus je zult denk ik wel wat meer moeten draaien. Maar van buitenaf is het ook een beetje te zien. Ziet eruit als een soort loepje op een recht stuk glas. Maar misschien hooguit 6 tot 9 mm dik.

• Opto

Beste John,

Gelet op je sterkte is een bril in feite geen echte optie ondanks dat het cosmetisch tegenwoordig zeer fraai in de bril gestopt kan worden, getuige alle reacties. Zoals je al schreef moet je dan wel lenzen kunnen verdragen. Mijn vraag aan jou is, welke lenzen heb je gedragen (geprobeerd), wat waren de problemen hiermee; ergo waarom ging het niet meer.

Het gegeven dat je sterkte niet stabiel is en daarom niet voor refractie chirurgie in aanmerking komt is natuurlijk een relatief argument. Aangezien je myopia gravor hebt zal je sterkte naar alle waarschijnlijkheid nooit echt stabiel zijn, zeker als je kijkt naar je leeftijd. Normaal stabiliseert bijziendheid ergens tussen de 20 - 25 jaar, echter gaat dit niet op voor hoge myopen. Omdat een bril bij jouw sterkte een enorm verkleiningseffect veroorzaakt, kun je stellen dat je sec door de soort correctie zelf (bril) alles ongeveer 20% kleiner ziet en dus minder ziet in vergelijk met iemand die geen correctie nodig heeft. Met contactlenzen en/of refractie chirurgie heb je geen verkleiningseffect, dus je ziet alles op ware grootte en in jouw geval dus beter. Op het terrein van refractie chirurgie kun je het laseren zelf met deze sterkte gevoegelijk afschrijven, daarvoor is je sterkte gewoon te hoog. Dus blijft de lensimplantatie over. Ik ben het met richard eens dat je natuurlijk enorm geholpen zou zijn met een implantatie ook al zou de sterkte op termijn nog verder oplopen. Deze rest correctie kun je met een bril natuurllijk eenvoudig (en cosmetisch fraai!) corrigeren. Helaas is een lens implantatie geen oplossing voor het risico op een netvliesscheur of loslating (aan de achterkant van je oog veranderd immers niets met een lens implantatie).

Laat eens weten waarom en wat er met de contactlenzen fout ging…

Groet opto