in- en uitzetten lenzen blijft erg lastig

• Sam

Hallo,

ik ben naar de opticien geweest omdat ik graag wil gaan beginnen met het dragen van lenzen in plaats van een bril. Mijn ogen zijn toen nog doorgemeten enz. en geschikt bevonden voor het dragen van zachte (maand)lenzen. Afgelopen zaterdag was het zover en lag mijn 1e set klaar.

Wat een erg groot probleem bij mij bleek, is dat ik het nu nogal eng vind om iets in m'n oog te doen en ik knijp dan ook nogal eens mijn oog dicht zodra ik er met m'n vinger bij in de buurt kom en die zaterdag wilde het dus ook eigenlijk nog helemaal niet lukken en gisteren (donderdag) ben ik nog voor een 2e keer geweest. Hierbij lukte het me na redelijk wat moeite eindelijk om een lens op 1 oog aan te brengen. De lens op het 2e oog is er toen maar door de opticien zelf er ingezet omdat het inzetten thuis nog vaak genoeg geoefend zou kunnen worden en dat ik hier ook zeker wel handig in zou kunnen worden omdat het met die ene lens toch ook gelukt was. Het was echter wel van het grootste belang dat ik zelf ook de lenzen er weer uit kon halen. Dit heb ik nog een redelijke tijd toen geprobeerd maar het wilde niet lukken en uiteindelijk zijn deze er ook maar voor mij uitgehaald om het komende zaterdag (morgen) dus nog maar een keer te proberen. Ik kreeg nog wel te horen dat ik echt kampioen was in het dichtknijpen van m'n ogen dus dit is waarschijnlijk toch wel een bepaalde angst die ik toch wel zal moeten overwinnen.

Omdat ik toch heel erg graag lenzen in plaats van een bril wil gaan dragen had ik hier de vraag of iemand me duidelijke tips kan geven voor het zowel inzetten en uithalen van lenzen die zeker in mijn geval met de angst om m'n ogen open te houden die bij zowel het inzetten als uithalen behoorlijk sterk aanwezig is.

Alvast heel erg bedankt!

• judith

Probeer eens te oefenen met je (schone) vinger eerst je oogwit aan te raken en als je dit niet meer eng vindt, probeer dan eens met een druppel water je oog aan te raken.

Succes Judith

• Ron Vreugt

Probeer te onstspannen. Dit kan door het inzetten en uithalen te combineren met de volgende aktiviteiten: ontspanningsoefeningen, yoga, comedy (opgenomen op cassetterecorder), gemasseerd worden, (ring-)@!#$, heet voetbad, warmwaterkruik, leuke muziek, lievelingsvoedsel. enz…

Lees ook eens op internet hoe mensen met fobieën worden geholpen met gedragstherapie. Dat gebeurt door middel van ‘systematische desensitisatie’ en kan jou ook helpen.

• Sam

Allebei in ieder geval bedankt maar het is me afgelopen zaterdag bij de 3e keer oefenen uiteindelijk zonder al te veel moeite gelukt om m'n lenzen in te zetten en uit te halen en ben ik er nu vertrouwd mee.

• Wieg

Is het u nu al gelukt ?

grtjs

• Sam

Zoals ik ik m'n vorige bericht al schreef ben ik er nu dus helemaal vertrouwd mee en heb ik nu vrijwel geen moeite meer met het inzetten en uitnemen en ben ik nu met andere woorden een tevreden drager van lenzen.