computerbril

• Michel

Ik heb een vraagje. Ik heb een bril voor TV-kijken en auto-rijden, een hele lichte sterkte, maar de laatste tijd krijg ik ook erg last met mijn ogen, als ik achter mijn beeldscherm zit te werken. Ik ben al langs de opticien geweest, en die zei, dat ik mijn bril op moest doen, als ik last zou hebben. Dat heb ik gedaan, maar dat helpt niet echt. De klachten blijven. Is dat normaal, of zou ik dan een aangepaste computer-bril moeten hebben. Dan zou ik al 2 brillen met lichte sterktes moeten nemen. Wie weet hier iets op te vertellen. Graag reactie's, groetjes Michel.

• Meus

Michel,

Wat is je huidige brilsterkte ? Als je last hebt met beeldschermwerk, zou het kunnen zijn dat je ogen problemen hebben met het zien op kleine afstand.

Heb je ook problemen met het lezen van de krant ?

Als je een + sterkte hebt kan ik me voorstellen dat je opticien adviseert om je bril te dragen. Als je een - sterkte hebt begrijp ik dit niet, dan zouden de klachten bij beeldschermwerk naar mijn idee alleen maar toe kunnen nemen omdat je dan namelijk licht bijziend zou zijn.

Kortom ik ben geen opticien, maar bij dit soort klachten speelt je leeftijd vaak ook een rol. Je opticien zou je alles overwegende een goed advies moeten kunnen geven, zo niet, dan zou ik eens naar een ander gaan.

• Michel

Mijn sterkte is aan beide ogen -0,75. Niet veel dus. Met de krant lezen heb ik totaal geen moeite, en ik ben 43 jaar. Heb je hier iets aan. Mochten mijn klachten niet veranderen, dan ga ik het bij een andere opticien proberen.

• Meus

Bedankt voor je reaktie. Uit de laatste oogmeting die ik heb laten doen kwam een rechts een sterkte van -0.5 en links van -0.25. en ik ben 45 jaar. Ook ik heb geen problemen met de krant lezen. Met beeldschermwerk heb ik dat overigens ook niet.

Wel begin ik soms wat moeite te krijgen met het lezen van teletext, vooral s´avonds

beginnen de letters wel eens wat te ´dansen´.

Ik vraag me dan ook af of je klachten met beeldschermwerk niet een andere oorzaak hebben.

• Anton

Inderdaad begint de leeftijd nu een rol te spelen, maar met de sterkte die u daar noemt, bijziend s-0,75 zou deze klachten niet zo moeten zijn.

Omdat u naar een andere opticien wil gaan, twijfelt u net zoals ik aan de sterkte van de bril die u nu draagt, ik weet niet of die van een brillenverkoper of een opticien komt, of hoe oud de bril is, maar goed is die niet.

Want met deze sterkte zou u zonder bril, bij het beeldscherm geen probleem hebben, dus ik zou zeggen neem de stap, en ga naar een andere opticien en laat u goed voorlichten.