oogmeting bij kinderen van 1 jaar

• Sylvia

ik ben dus vorige week naar de oogarts geweest met mijn zoontje en nu blijkt het dat hij een brilletje moet,

maar kan iemand mij vertellen of zo n meting wel precies is?

of kunnen ze er ook goed naast zitten?

graag reacties!

• lisette

je zit er meestal heel dicht bij tot op een kwart is mogelijkSylvia schreef:

>

> ik ben dus vorige week naar de oogarts geweest met mijn

> zoontje en nu blijkt het dat hij een brilletje moet,

> maar kan iemand mij vertellen of zo n meting wel precies is?

> of kunnen ze er ook goed naast zitten?

>

> graag reacties!

• iris

Ho Sylvia,

Als het goed is heb je voor het oogonderzoek moeten druppelen. Op het moment dat je gedruppeld hebt wordt de ‘accomodatie’ van het oog stil gelegd en op die manier kunnen ze dan een vrij nauwkeurige meting doen. Het verschil is zeker niet groter dan 0,25 en die mag. Daar heb je niets van. IN PRINCIPE zijn die metingen dus goed. Als ik me niet vergis heb je nu een recept voor een opticien om een bril te laten maken en moet je over een maand of drie terug voor controle. STEL dat de meting niet goed gedaan is dan is de gezichtscherpte van je kindje met bril nog steeds niet in orde en daar kom je achter bij de test met de plaatjes die steeds kleiner worden.

Welke afwijking hebben ze geconstateerd?

groetjes

• Sylvia

Hallo Iris,

bedankt voor jou reactie,

het is allemaal een beetje vreemd, ik ging met hem naar de oogarts omdat hij een beetje loenst, voor de zekerheid heeft ze de gezichtsscherpte toen nagekeken

(ook gedruppeld inderdaad) en daaruit bleek dat hij een afwijking had van

+5 en + 6 ik heb nu wel in de gaten dat het een behoorlijke afwijking is.

het is nu ongeveer 1 maand geleden en over 2 maanden moet hij pas terug komen voor verder onderzoek en het recept voor de bril!

zelf heb ik zoiets van doe gelijk maar die bril ,nu wij weten dat hij niet goed kan zien. maar ze willen nog even wachten totdat hij anderhalf jaar is

t zal nog een groot probleem worden met het ophouden van de bril denk ik, hij heeft namelijk ook nog een tweelingbroer die dat vast ontzettend interresant vind.

vraagje, heb jij zelf een kindje met een bril? (omdat jij goed op de hoogte bent)

groetjes Sylvia

iris schreef:

>

> Ho Sylvia,

>

> Als het goed is heb je voor het oogonderzoek moeten

> druppelen. Op het moment dat je gedruppeld hebt wordt de

> ‘accomodatie’ van het oog stil gelegd en op die manier kunnen

> ze dan een vrij nauwkeurige meting doen. Het verschil is

> zeker niet groter dan 0,25 en die mag. Daar heb je niets van.

> IN PRINCIPE zijn die metingen dus goed. Als ik me niet vergis

> heb je nu een recept voor een opticien om een bril te laten

> maken en moet je over een maand of drie terug voor controle.

> STEL dat de meting niet goed gedaan is dan is de

> gezichtscherpte van je kindje met bril nog steeds niet in

> orde en daar kom je achter bij de test met de plaatjes die

> steeds kleiner worden.

>

> Welke afwijking hebben ze geconstateerd?

>

> groetjes

• Anton

Ik mag spreken uit ervaring, deze groep behoren ook tot mijn klanten kring.

Eigenlijk vind ik het ook een beetje vreemd, om nu nog langer te wachten, de meting is vaak trouwens wel bij benadering, en in dit geval word er meestal een lagere sterkte gegeven.

Dit is op zich niet erg, altijd beter dan niets, maar het oog is nu wel in ontwikkeling, en ik denk dat je dus straks wel een recept mee krijgt, bij dat tweede bezoek is een kind ook vaak wat rustiger.

Als hij straks de bril heeft moet je vaak na een 1/2 jaar weer terug komen, gaan ze weer meten, daar om is mijn advies altijd, eerst niet van die dure glazen te nemen, het is net zoals u zegt, zal heel moeilijk zijn om de bril op te houden, zijn kinderen ze vallen en lopen overal tegenaan, gevolg krassen ook al zit er een hardings laag over, en de kans is groot dat hij naar dat 1/2 jaar weer nieuwe glazen nodig heeft.

Toch hoe klein ze ook zijn, na een paar maanden hebben ze met deze sterkte toch liever de bril op, en er zijn tegenwoordig zulke mooie kinderbrillen.

Wees trouwens blij, dat je er op tijd achter komt dat dit nodig is, scheelt een stuk in de ontwikkeling van het kind, en als het met een plus sterkte begint, is het wel vaak zo dat het in de groei tot je 20 jaar afzwakt, het tegenovergestelde is met minsterktes het geval, die lopen dus vaak wat op.

Maar nog even dit, u zegt het is een van een tweeling, hebben ze zijn ogen ook gecontroleerd, je hoeft daar voor niet persé te loenzen.

Ik hoop dat ik u zo wat verder heb geholpen.