oh ja, nog iets...

• Kippig

Voordat ik de bril aanschafte heb ik een oogmeting laten doen.

Ik heb ooit vernomen dat er een (klein) verschil is in sterkte tussen een bril en lenzen door de afstand tot het oog.

Toch heb ik een bril aangemeten gekregen die precies dezelfde sterkte heeft als mijn (harde) lenzen.

De opticien zei dat dat alleen geldt voor een afwijking boven de -3,50. (Ik heb aan beide ogen -2,50)

Klopt dat?

Ik zie overigens prima met mijn bril hoor, maar vraag me af hoe het werkelijk zit.

• Johan

Als je het verschil zou uitrekenen komt er inderdaad pas bij -3.00 of meer 0.25 verschil in. Dus bij lenzen van -2.75 hoort een bril van -3.00.

Bij harde lenzen is dit anders omdat het verschil tussen de kromming van de lens en de kromming van het hoornvlies ook meehelpt (of tegenwerkt) in de sterkte.

Brillenglazen later ontspiegelen kan mits je glazen van glas of niet dunner geslepen kunststof (n=1.50) zijn. Het ontspiegelen van de glazen zal ongeveer netzoveel kosten als de glazen zelf.

• Kippig

Dankjewel

• freeminded

IK wou u alleen even verbeteren over het punt dat ontspiegelen alleen kan bij N 1.5 organische glazen of glas. bij een hogere brekings index is ontspiegeling zelfs aan bevolen, dit omdat bij hoge brekingsindex glazen het getal van abbe lager is en dus kleurschifting groter. Door het toevoegen van een ontspiegeling verminder je dit probleem. Aangezien dat je bij menig glas leverancier een organische glazen van een brekingsindex tot 1.76 as kunt bestellen (bron: www.glasboek.tk) blijkt uw stelling dus bij deze onjuist

met vriendelijke groet,

freeminded

• Johan

Lees mijn antwoord en de vraag nog een keer….

Waar bestel je die 1.76 glazen?