ogen

• diana

vraag:

ik heb nu ongeveer 2 weken al last van me ogen

en dat gebeurd altijd als ik achter de pc zit

maar ik moet wel zeggen dat ik voorheen altijd uren achter de pc kon zitten zonder dat ik er last van kreeg

dat is sinds 2 weken en het is zeer vervelend

weten iemand wat dat kan zijn

of ik een huisarts moet bezoeken daarvoor

alvast bedankt

• theodores

bril of tft scherm is de oplossing

• diana

ok maar wat is het verschil dan tussen een gewone monitor en een tft scherm??

groeten diana

• arjan

In ieder geval een centimeter of 20 minder diep!

• s.

tft is een veel rustiger beeld voor de ogen

• jannie

tft is stralingsarm

• iris

Inderdaad TFT heeft wel straling naar veel minder dan een CRT scherm en wordt veel sneller opgebouwd omdat deze beeldschermtechniek met vloeibare kristallen werken en niet met een beeldbuis zoals in een CRT-monitor (kathodestraal buisscherm). Omdat je de kathodestraalbuis niet nodig hebt scheelt het, zoals gezegd, ook nogeens 20 cm.

Beeldschermen produceren drie soorten straling: een elektrisch wisselveld, magnetische velden en elektrostatische velden. Alle drie zijn onzichtbaar en in een hoge dosis schadelijk voor de gezondheid van mens (en dier). De gevolgen van deze straling uiten zich onder meer in de vorm van hoofdpijn, vermoeide ogen en soms algehele vermoeidheid.

Als je een TFT scherm te duur vindt bestaan er ook schermpjes die je voor je monitor plaatst. Vraag een goede computer leverancier wat de mogelijkheden zijn.

Je kan dus een aantal kanten op. Aan jouw om de juiste te vinden.

groetjes