advies ontspiegeling bij kind.

• Ramona

Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden adviseren voor een jongen van 9 jaar. Hij moet zijn bril nu toch wel volledig gaan dragen. Zouden jullie dan ontspiegeling adviseren? Kan een kind echt last hebben van glitter op glas of hebben de mensen die er tegenaan kijken meer last wanneer glazen niet zijn ontspiegeld?

Mijn zoon had al ontspiegelde glazen, vorig jaar met de kerst, maar toen had de opticiën een andere fabrikant die minder duur was.

Eerder bij mijn dochter heb ik gekozen om geen ontspiegeling te doen, omdat het verschil in prijs erg duur was en zij hem alleen in de klas zou dragen. Daarnaast had ik zoiets van, misschien zitten we hier binnen 3 maanden weer en dan is een verschil van ? 25,= per glas niet misselijk.

Waarschijnlijk heb ik zelf het antwoord al gegeven, maar ben erg benieuwd naar jullie mening.

Groetjes, Ramona

• Peter

Hoi Ramona,

De keuze kan je maken afhankelijk van hoe lang je verwacht dat je ventje met de glazen kan doen.

Anders is een optie om alleen ontspiegelde glazen te kiezen ( rodenstock).

Deze glazen hebben of harding of ontspiegeling (€29.00 p/gl)

Zou er langer met de bril gedaan kunnen worden dan 1 jaar is harding met ontspiegeling te overwegen zijn.

Belangrijkste keuze voor ontspiegeling is dat het hinderlijke reflexen wegneemt en het glas helder maakt. Ook een kind kan daar hinder van ondervinden. Sta je aan de andere kant van die bril (degene die er tegen aan kijken),zij investeren niet in die glazen, dus wat zij ervaren lijkt mij minder van belang. Echter cosmetisch is het fraaier als er geen reflexie is.

Hou rekening mee dat er verschillende soorten ontspiegelingen zijn. Multilayer coating is het meest kostbare. Enkelvoudige ontspiegeling het goedkoopste.

Ik hoop dat je hier wat mee kan…..succes

Peter

• Ramona

Bedankt voor je antwoord, Peter.

Ik betaal nu per glas € 60,=.

Ik dacht begrepen te hebben dat hier ontspiegeling en hardinglaag op zit.

Vorig jaar betaalde ik € 45,= per glas voor het zelfde alleen bij een andere fabrikant. Deze fabrikant heeft de opticiën niet meer als leverancier. Zal vast met een reden zijn, denk ik.

Groetjes, Ramona

• bram

hoi ramona

voor 49 euro (adviesprijs) heb je bij rodenstock een kunststof brillenglas met ontspiegeling en hardingslaag. Elke opticien kan gewoon bij elke leverancier bestellen, ook al heb je een andere hoofdleverancier

bram

• Theo

Of een ontspiegeling voor een kinderbril zinvol is, is afhankelijk van het kind.

Vooral kleine kinderen kunnen rondlopen met een bril waarvan die glazen vies en vettig zijn zonder dat ze er last van hebben. Indien de glazen vettig zijn wordt wel het hele effect van de ontspiegeling weggehaald en lijkt het glas alleen maar vuiler.

Is dit het geval dan heeft ontspiegeling geen enkel effect, zeker geen multilaags superontspiegeling.

Redenatie: normaal niet ontspiegeld glas reflecteerd 8% van het licht, ontspiegeld glas ongeveer 4% en superontspiegeld glas ongeveer 0.5%. Indien vettig/nat krijgen we hetzelfde effect als bij niet ontspiegeld glas. Hebben we dan een glas met een superontspiegeling dan hebben we met een vettig glas dus plaatsen met een 0.5% reflectie en met 8% reflectie. Dus het glas lijkt alleen vuiler.

Theo

• Ramona

Bedankt voor jullie reacties. Extra aandacht dus voor het schoonhouden van de glazen.:D

• Heleen

Ik zou je zoon zelf eens vragen als ik jou was. Ik had mijn eerste bril toen ik 14 was, glazen zonder ontspiegeling, en ik ergerde me er continu aan. Ik wist niet eens dat er zoiets bestond als ontspiegeling, dus mijn tweede bril was werkelijk een verademing :) Sommige kinderen zullen er geen last van hebben, andere wel. En persoonlijk neem ik dus nooit meer een bril zonder ontspiegeling, al veranderd mijn sterke ook om de haverklap. (Oké, blijf dan ook meestal nog een half jaar of een jaar na die tijd doorlopen met m'n oude bril, en tegen die tijd heb ik dan alweer een andere sterkte ;)) Het advies van mijn opticien was: voor een leesbril kun je kiezen, zodra je een bril de hele dag draagt, (en er dus ook mee naar buiten gaat) kun je eigenlijk niet zonder ontspiegeling.

• docent

Hallo Ramona,

Het is uitsluitend een keuze die financiele gevolgen heeft. Elk brillenglas moet ontspiegeld zijn, wil je er het optimaal door kunnen zien. Hoe beter de ontspiegeling, hoe beter het zicht. De suggesties van diverse mensen voor bepaalde glazen kan ik onderschrijven, er is genoeg keuze voor een redelijke prijs.