doen harde lenzen pijn?

• VodaFone

Ik wil lenzen nemen, en ik heb begrepen dat voor mij harde lenzen het beste zijn.

maar doet harde lenzen pijn dan in je ogen en zijn ze kleiner dan zachte lenzen.

• in opleiding

Hallo,

Als je nog nooit lenzen hebt gedragen dan is je eerste ervaring met harde lenzen net of je een beetje zand in je ogen hebt. Het ligt eraan of je al direct de juiste bolling van de lens hebt of niet. Is de bolling niet goed dan voel je de lenzen meer dan als de bolling wel klopt. Als de bolling klopt dan ben je dat zand gevoel met een aantal letten kwijt. Je voelt dan nog wel iets op je ogen wat nog niet direct prettig aanvoelt maar je kunt wel kijken. Ligt natuurlijk ook aan de sterkte van de paslenzen. Het grote verschil tussen harde en zachte lenzen is de gewenning. Met harde lenzen heb je meer tijd nodig om te wennen dan met zachte. Zachte lenzen zijn ook groter. Die vallen volledig over het gekleurde van je oog (iris) terwijl een harde lens over de pupil en een gedeelte over de iris valt.

Voordelen van zachte lenzen:

redelijk snelle gewenning

geven praktisch geen vervorming aan het hoornvlies

zijn minder verlies gevoelig (ondat ze als het waren op het oog geplakt zitten)

in verschillende kleuren aanwezig ook op sterkte

in verschillende soorten (dag-, maand nacht-, …. etc)

Nadelen:

duurder in aanschaf

intensiever onderhoud (lens is ‘ gevoeliger’ dan harde lens)

kortere levensduur

lens krimpt uit deze gedurende enige tijd uit het oog of de vloeistof is.

(lens bestaand voor bijna 72 % uit vocht).

Voordelen harde lens:

goedkoper in aanschaf

makkelijker in onderhoud (lens is gladder dus makkelijker en sneller schoon te maken)

Lens vervormt niet als deze enige tijd uit de vloeistof is.

(lens bestaat voor ongeveer uit 1,5% uit vocht).

Levensduur ongeveer 3 ot 4 jaar.

Nadelen:

groter kans op verliezen (lens ‘drijft’ als het waren op het traanvocht van het oog).

minder variatie aan soorten

gewennig neemt langere tijd in beslag.

Sommige menen denken dat zachte lenzen beter zijn voor je ogen dat harde lenzen het hoornvlies iets vervormd. Doch , als je de harde lenzen een week niet draagt is de vervorming zo goed als verdwenen.

Aan jou de keus.

Groetjes

• VodaFone

Bedankt voor je Reactie!! :)

ik zie wel welke ik ga nemen binnenkort, wil het ff eerst proberen.