kan iemand mij helpen

• evelien

Hallo

Ik zit in een strijd met wat ik moet doen.

Zal even met het begin beginnen. Ik heb al een tijdje last van hoofdpijn dat achter mijn ogen zit. Ik zit vaak achter de compter en dan komt het meestal op. In het begin had ik geen last met tv kijken maar dat begint nu ook al met na een half uur hoofdpijn. Ik heb mijn ogen laten meten en vind de uitslag er raar.

Rechts is + 050 en links is -075. Er wordt aangeraden om naar de oogarts te gaan maar de wachttijd is een half jaar en ik zie het niet zo zitten om een half jaar met hoofdpijn rond te lopen. HEt breekt me op.

Kan iemand mij advies geven.

Alvast bedankt

• T.O.A.

Weet je Evelien, hoofdpijn en jou oogfout zijn twee totaal verschillende dingen. Er kan nooit een verband zijn tussen jou hoofdpijn en jou oogfout. Hooftpijn zit veelal in het spierweefsel rondom de ogen maar heeft niets te maken met de ogen op zichzelf. De correctie die je nodig hebt is onstaan omdat jou ogen niet de exacte afmetingen hebben, maar door een brilcorrectie komt ‘het licht’ alleen op een andere manier de ogen binnen zodat je scherp ziet, maar zal niets veranderen aan de pijn in het spierweefsel rondom of achter je ogen. Dit is zelfs een algemene misvatting onder opticiens dat hoofdpijn in verband word gebracht met een oogfout. Het heeft eveneens geen enkele zin om naar een oogarts te gaan, omdat hij ook helemaal niets voor je kan betekenen. Er zijn zelfs zogenaamde optometristen in Nederland die prisma's in zulke situatie's voorschrijven, dit is kwakzalverij! Prisma's behoren utsluitend en alleen voorgeschreven te worden bij dubbelzien; iedere andere prismatische correctie maakt de ogen alleen maar luier dan dat ze al zijn.

Dus, resumé, jou hoofdpijn heeft een andere fysieke oorzaak.

Groet. T.O.A.

• jochum

zit er dan helemaal geen verband tussen de hele dag door accomoderen en hoofdpijn?? en zijn prisma`s alleen maar nodig bij dubbelzien ??? toa????????? geloof je jezelf??

• mimie

Grote onzin. Mijn dochter had al een half jaar lang hoofdpijn. Het werd steeds erger. De opticien kon weinig vinden en de oogarts in eerste instantie ook niet. Ze kreeg een zwakke bril aangemeten met +0.5 maar de hoofdpijn bleef. Gelukkig hadden we een goeie opticien (optometrist). Hij adviseerde ons om er op te staan dat de ogen met druppels zouden worden gemeten. De oogarts wilde haar al naar de neuroloog verwijzen. Uiteindelijk kwam er aan beide ogen +1,75 uit met de druppels. Ze heeft toen lenzen op de goede sterkte gekregen en sindsdien zijn haar klachten stukken verbeterd. De klachten verdwenen niet gelijk maar geleidelijk. Nog steeds kan ze naar haar eigen idee zonder lenzen prima zien maar als ze de lenzen vergeet krijgt ze in de loop van de ochtend hoofdpijn.

Evelien, ik weet niet hoe oud je bent maar ik zou eisen dat je ogen met druppels worden gemeten.

• Henk

Het onzinantwoord van T.O.A. zal in ieder geval de klachten niet oplossen. De druppels die mimie bedoeld zijn volgens mij cycloplegische druppels. Hierdoor wordt tijdelijk de accomodatie uitgeschakeld en kan de ware sterkte worden gemeten. Het kan best zo zijn dat Evelien S+1.50 heeft of nog meer. En dat ze zich de hele dag moet inspannen om scherp te kunnen zien. Hoe meer ze dichtbij kijkt en in de loop van de dag zullen haar klachten, hoofdpijn en/of wazig zien erger worden. In dat geval kan een plusbril wel degelijk enorm veel verlichting geven. Als Evelien moeite heeft met het instellen van haar ogen, en de juiste sterkte helpt haar onvoldoende, dan kunnen prisma's een enorme verlichting geven. Elke oogarts en optometrist mag de cycloplegische druppels gebruiken. en optometrist heeft meestal veel kortere wachttijden. Een optometrist bij u in de buur is te vinden op www.optometrie.nl

• Rene

Aan het IP adres te zien is T.O.A voor mij een bekende….

Ben het vaak met hem eens, maar dit keer niet….

Uitleg al door derden gegeven.

Groet,

René

• evelien

Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb toch nog 1 keer mijn ogen laten meten door de opticien en daar kwam dus idd het tegenovergestelde naar voren. Beide nu allebei plus. Ik heb nu even voor nood een leesbril gehald bij het kruidvat. (+1 ) moet zeggen dat het aardig gaat op dit moment maar ga zeker een afspraak maken bij de oogarts om mijn ogen goed uit te laten meten. Allemaal bedankt :)

• T.O.A.

Beste Henk,

Voor alle duidelijkheid; druppels die oogartsen voor een refractie toedienen is atropine.

Om alle hoofdpijn-ilusie uit te sluiten het volgende: Accomodatie is volstrekt geen inspanning! M.a.w, wanneer je naar een object kijkt op een afstand van 10 cm, veranderd de optsche waarde van de ogen met maar liefst 10 dioptrie; is dat inspannend, nee natuurlijk niet! Accomodatie is een volstrekt onbewust, ongevoelig proces! Dus daarom is een bril van 1 dioptrie voor een tiener volstrekt onzin, zoals een prismatische correctie volslagen waanzin is; wanneer iemand één lui oog heeft, dan dek je toch altijd het goede oog af om het luie oog te activeeren, evenzo zal iemand met een latente forie door een prismatische correctie nog luier en foriabeler worden!

Dus mensen, hooftpijn is volstrekt niet gerelateerd aan een brilcorrectie zoals vergentie van de ogen een actief proces moet blijven!

Hoogachtend,

T.O.A.

• Rene

Blijf dit een mooie discussie vinden!

Maar T.O.A (waat staat dat in hemelsnaam voor) je weet zelf ook wel dat een ongecorrigeerde hypermetroop last kan krijgen van vermoeide, branderige, rode ogen en/of hoofdpijn, dit is algemeen bekend.

LET OP! dit is niet een regel! Bovenstaand is uiteraard niet voor iedere hypermetroop van toepassing.

Maar om nu te zeggen dat hypermetropie geen hoofdpijn klachten veroorzaakt gaat er bij mij niet in. Ik verkoop bij bovenstaande klachten al een bril als de afwijking +0.25 bedraagt.

Slecht? ik heb met dit advies vele tevreden klanten gekregen!

Wie zet een slotje op deze discussie?

Groet,

Rene surft weer vrolijk verder

:-)

• Theo

Om te beginnen: druppels die de oogartsen gebruiken zijn over het algemeen tropicamide en cyclopentolaat oid. Bij deze druppels is accommodatie binnen 6 tot 24 uur weer normaal. Atropine wordt soms wel bij kinderen onder de 4 jaar toegepast en daarbij duurt het 6 tot 12 dagen voordat de accommodatie weer normaal is.

Verder is jouw zogenaamde ‘hoofdpijn-ilussie’ de grootst mogelijke onzin. Een lichte positieve correctie kan wel zeker hoofdpijn opleveren. Iets wat iedere opticien/optometrist vaak genoeg tegenkomt. Ook kan een prismatische afwijking hoofdpijn opleveren.

En op 10 cm goed zien hoeft voor jongeren met een grote accommodatieve reserve natuurlijk geen problemen te geven. Maar om hierbij binoculair te blijven zien vraagt nogal wat convergentie waardoor dit bij langer volhouden wel degelijk hoofdpijn kan opleveren.

Ik ben het wel met je eens dat een tiener met een afwijking van 1 dpt geen bril hoeft te dragen als dit geen klachten geeft. Geeft dit echter wel klachten in de vorm van hoofdpijn achter/boven de ogen dan zal een bril deze hoofdpijn wel degelijk oplossen.

Als je het zo zeker weet, zet dan ens een proefbril op een sterkte van -1.00 dpt of met 1 prisma basis verticaal. Gegarandeerd dat je binnen een halfuur (waarschijnlijk eerder) een daverende hoofdpijn krijgt. Volgens jouw standpunt zou dit dus geen enkel probleem hoeven te geven?

Theo

(Optometrist)

PS: Wat is je medische/optometrische achtergrond dat je zo stellig dit standpunt in neemt?