nachtlenzen laser

• Jikke

Ik heb nachtlenzen gedragen, waar ik geweldig mee zag. Ben er mee gestopt omdat ik erg pijnlijke ogen, branderige ogen kreeg, en het zicht sávonds zeer irritant vond. Langs alle lichte dingen kwam een wazige baan. (pupil grote?) Zit er nu aan te denken om ze te laten laseren, maar als nachtlenzen me niet bevallen zal dat dan niet hetzelfde zijn met de laser?

• Jaap

Dat risico loop je wel, Jikke. En bedenk dat een laseroperatie niet terug te draaien is. Waarom niet gewoon verder met de bril of lenzen?

• Jikke

Wil best verder met bril of lenzen, maar heb al allerlei lenzen geprobeerd, wat veel problemen gaf. Heb nu dapper mijn bril op, maar kan niet wennen aan het zicht wat ik met een bril heb. Kan al een bibliotheek schrijven over mijn ogen. Wil er eindelijk wel eens definitief vanaf. De laser is definitief. Als je niet tevreden bent is dat heel vervelend. als je wel tevreen bent, is het geweldig. Wist je het maar van

te voren.

• Jaap

Dat geldt voor alles Jikke. Wat is je brilsterkte? Ik loop zelf al 25 jaar met een bril en ben er nog elke dag blij mee. Lenzen kunnen uiteraard wel eens handig zijn maar zijn voor mij teveel gedoe.

• BN

Hoi Jikke,

Ik wil je een ding mee geven: Die wazige gaan langs lichte dingen worden ook wel Halo's genoemd. Dit is een van de meest voor komende klachten bij mensen die een laser behandeling hebben gehad. Houd daar dus van te voren wel rekening mee.

Groet Bas

• Jikke

Mijn bril sterkte is - 1.50. Net te veel om zonder te doen.

Betekend dit dat als nachtlenzen niet prettig waren ik de laser ook wel kan vergeten?

• Jaap

-1.5 is een hele lichte sterkte. Denk goed na of je de risico's van een laserbehandeling wel wilt nemen bij die sterkte.

• Jikke

Weet je een ander alternatief? Loop nu vaak zonder, maar is ook niet alles.

Er wordt veel gesproken over de risico's van een laser behandeling, maar als je de lasercentra's mag geloven is het risico maar 1 % of zelfs 0,1 %.

Denk er zeker wel goed over na, maar vind het een vreselijke moeilijke beslissing. juist omdat het blijvend is.

• Jaap

In jouw geval zou ik voor een mooie bril kiezen met als alternatief 1-dags lenzen (wegwerplenzen).

• Andriaan

Beste Jikke.

Ik denk dat de halo's die je 's avonds ziet, ontstaan doordat je grote pupillen heb. Dit zelfde probleem krijg je ook met laseren. Maar bedenk wel dat wanneer je de nachtlenzen niet meer draagt het probleem over is, terwijl laseren definitief is.

Er gaan nog steeds veel dingen fout bij het laseren. Kijk maar eens op www.lasikdisaster.com. Daar wordt je niet vrolijk van. Zeker nu de hype in Nederland over is en de laserklinieken veel minder kritisch aan het werken zijn om toch nog wat te verdienen.

Heb je al de nieuwe moderne Silicon Hydrogel lenzen geprobeerd? Super hoog zuurstofdoorlatend daardoor lang te dragen en ook droge ogen kunnen hier zeer goed tegen.

Adriaan