verschillende sterkte verweg en dichtbij

• Danielle

Sinds kort zijn ze er bij mij achter gekomen dat mijn sterkte voor veraf en dichtbij erg verschillend is (veraf + 3,5, dichtbij + 6). Nu zou ik eigenlijk lenzen voor veraf moeten en een extra (lees)bril voor dichtbij). Merk ook nu ik ouder wordt dat mijn ene oog de neiging heeft om naar binnen te trekken. Volgens de opticien zou ik dan op een gegeven moment een prismabril nodig hebben. Weet dat je geen lenzen hebt met prisma. Zijn er mensen die ervaring hebben met verschil in sterkte + een prisma en of dit goed opgelost is (heb nu n.l. moeite met kijken).

• Rene

Danielle,

Ik weet dat het eigenlijk niet hoort bij een dame :-) maar….mag ik vragen wat je leeftijd is?

Rene

• Danielle

Ja hoor, ik ben 32.

• Henk

Het verhaal klopt niet. Als u met 32-jarige leeftijd echt een leesbril nodig heeft, dan is waarschijnlijk de vertesterkte niet goed gemeten, of er is iets mis met het vermogen van uw ogen om scherp te stellen (accommoderen). In beide gevallen is het onzin om prisma's voor te schrijven.

• Rene

Het geen wat Danielle schrijft zou betekenen dat zij een verminderd gezichtsvermogen voor dichtbij heeft ten gevolge van de fysiologische afname van het accommodatievermogen.

Dit komt door het toenemen van de leeftijd die berust op het stugger worden van de ooglens.

Maar…. op een leeftijd van 32 jaar…. een additie van +2.50?

Zou het maar eens verder laten onderzoeken.

Rene