bijziend... 12 jaar?

• casandra

Daar ben ik weer… ik heb nog een vraag. Ik las namelijk dat bijziendheid ontstaat rond je 12e levensjaar, en vervolgens toeneemt tot ongeveer je 20e jaar, en daarna stabiliseert.Mijn vraag is: Klopt dit wel? Want toen ik 20 was zag ik alles volgens mij nog prima, maar is het de laatste paar jaar dus achteruit gegaan: hoe kan dit dan?

• Frank

Hallo Casandra.

Mijn vraag is; draag je een bril/lenzen, en hoe oud ben je nu?

Ik droeg een bril sinds mijn 15e, ben nu 38 en mijn ogen gaan vooruit!

Groet Frank

• casandra

Ik ben 24 jaar en ik draag nu inderdaad lenzen. Maar ik weet zeker dat ik tot mijn 20e alles goed zag, daarna is het heel snel erg achteruit gegaan. Je zou zeggen dat ik dan dus altijd goed zou moeten blijven zien (als het rond je 20e stabiliseert).

• sandra

Volgens mij is het inderdaad zo dat bijziendheid (dus een - afwijking) meestal rond het twaalfde jaar ontstaat c.q. opvalt en erger wordt tot ongeveer 20 jaar. Tussen 20 en 40 gebeurt er niet zo veel. Daarna kan het wat minder erg worden. Maar ja niet iedereen is hetzelfde.

• Frank

Hallo Sandra, ik ben benieuwd waarop je je bevindingen baseert? Ik ben 38, heb 23 jaar een bril gedragen en mijn ogen gaan als een speer vooruit. En wat bedoel je precies met“tussen 20 en 40 gebeurt er niet zoveel?” Groeten Frank

• Frank

Hallo Casandra,

Als je 4 jaar geleden nog prima zag, en nu niet meer, weet je dus wel hoe je moet kijken, want dat heb je 20 jaar correct gedaan.

Mijn ogen zijn de afgelopen 5 weken met 7-mijlssprongen vooruit gegaan. (Geen lenzen, geen bril, geen laser) Hoe? Ik wil mijn ervaringen wel delen. Succes, Groet Frank

• Ton

Frank, ook ik zou graag weten hoe je dat doet beter kijken zodat

je zonder lenzen of een bril door het leven kunt.

Graag zie ik en misschien de vele andere jouw tips tegemoet.

Groet,

Ton

• sandra

Ik baseer mijn bevindingen niet op wetenschappelijke studies ofzo.

Het valt me gewoon op.

Kinderen op school hebben ineens een bril van -1,0. Ze dragen hem zo nu en dan, vooral op school. Enkele jaren later dragen deze - kinderen hun bril zogoed als altijd. Sterkte meestal hoger geworden.

Vraag maar eens aan mensen in je omgeving. Na 40/45 jaar zie je ineens een groep mensen met + glazen (en dan bedoel ik niet de leesbril) dus worden je ogen weer wat ‘plusser’ en volgens mij is = min wat een beetje plusser wordt ook iets minder min. Maar ja niet bij iedereen gaat dit op neem ik aan.

• casandra

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe je beter kunt zien. Je hebt dus wel een hele tijd bril/lenzen gehad (met welke sterkte?)? En kun je nu alles weer zonder hulpmiddelen zien? Ik wil graag weten hoe dit is gebeurd!

groetjes casandra

• Frank

Hallo Casandra, stuur maar een replay op mijn email adres

fo4rf@hotmail.com, dan neem ik rechtstreeks e-mail contact met je op.

Groet F