wie weet dit?

• mandy

MIsschien weet iemand hier het antwoord op mijn vragen. Mijn 6 jarige dochter kwam laatst bij de schoolarts niet door de ogentest (op het peuterbureau vroeger kwam zij ook al niet meteen door de ogentest). Volgens de schoolarts heeft mijn dochter een visisdaling beiderzijds. Op een briefje schreef ze OD:0,4 OS:0,5 ODS=0,65. Weet iemand wat dit inhoud? Mijn dochter heeft overigens op 1 jarige leeftijd lasvloeistof (S99) in haar ogen gehad, ik heb dit toen uitgespoeld en ben meteen daarna met haar naar een huisarts geweest, die niks ergs aan haar ogen zag en haar een tubetje met oogzalf voorschreef uit voorzorg. Kan die lasvloeistof die zij toen in haar ogen heeft gekregen nu toch haar ogen beschadigd hebben? Inmiddels heb ik een afspraak met een oogarts gemaakt waar mijjn dochter 8 November terecht kan. Gekke is dat we nooit het idee hebben gehad dat zij niet goed ziet. Mijn oudste dochter heeft ook een bril gehad (is nu 15), maar daar merkten we aan dat ze niet goed zag, zij liep bv tegen lantaarnpalen en muren op en had altijd hoofdpijn en keek op een gegeven moment ook scheel, mijn dochter van 6 heeft al die verschijnselen helemaal niet.

• bram

visus OD 0.4 wil zeggen dat ze met het rechteroog 40% ziet terwijl de gemiddelde persoon 100% ziet. OS 0.5 wil zeggen links 50% en ods 0.65, met beide ogen samen ziet ze 65%. Bij de oogarts alles na laten kijken is de beste oplossing

• mandy

Ik schrik hier best wel van, want als ze maar 40 % met het ene oog en 50 % met het andere oog ziet, dan ziet ze dus amper. Dat had ik niet verwacht. Gelukkig kan ze 8 November bij de oogarts terecht. Ik hoop dat het met een bril op te lossen is, betekent het verschil tussen de ogen dat ze een lui oog aan het ontwikkelen is? Is dit op deze leeftijd nog wel met succes te behandelen? En verklaart dit ook het feit dat ze altijd moe is en het tempo van de klas niet zo bij kan benen? Ik weet wel dat ik dit de 8ste allemaal bij de oogarts kan vragen, maar het zijn vragen die nu door mijn hoofd gaan.

• jeroen

Ha Mandy.

Je kunt het volgende nog doen voor 8 november:

Allereerst, wandel vandaag of morgen binnen bij een opticien. Die heeft nú al tijd voor je en kan met zijn apparatuur vaak al zien, of er een beschadiging is van het hoornvlies.

Dat neemt een stuk onzekerheid misschien voor je weg.

Ik weet zelf niet wat voor effect lasvloeistof (S99) op het oog kan hebben.

Zoek hier nog eens naar op het internet.

Als het een beschadigend effect heeft, dan kan het hoornvlies beschadigd zijn en dit zou dan óók een verklaring kunnen zijn voor de verminderde visus.

Ik hoop, dat dat niet het geval is, maar dan blijft de verminderde visus wel een probleem .

Als het onverhoopt toch een beschadiging is, dan zijn er nog oplossingen te bedenken. Het hoornvlies is dan niet meer kraakhelder. Een bril met polariserende glazen kan misschien dan een oplossing zijn.

Als de oogarts het echt erg vindt, kan een hoornvliestransplantatie worden gedaan.

Mogelijk zijn er nog andere oplossingen, maar in de oogheelkunde ben ik niet meer zo thuis.

De leeftijd speelt altijd ook wel een rol bij het correct bepalen van de visus.

De schoolarts doet een globale test van de ogen, je dochter kan haar dag niet hebben gehad etc.

Visus ODS 0,65, het betreft hier zien op afstand. Je dochter kon één of twee regeltjes niet meer onderscheiden.

Met deze visus mag je volgens mij zelfs nog autorijden, maar ik weet niet de precieze kriteria van het CBR.

Oh, ja, ik vergeet nog iets echt belangrijks:

Heeft je dochter klachten met het zien? Met name op afstand? TV, het bord op school?

De visus is een getal. Het geluk van je dochter is geen getal.

Ik hoop, dat je hier iets aan hebt.

Met groet, Jeroen.

Ik ben geen oogarts, wel arts, maar altijd nog steeds geïnteresseerd in de oogheelkunde.

Ik ben echt benieuwd of je iets verder kunt komen en ik hoop, dat je niet tot 8 november in onzekerheid hoeft te leven.

• mandy

Bedankt voor je antwoord, ik heb er echt iets aan, ik zal van de week eens met haar naar de opticien gaan. Mijn dochter heeft gek genoeg geen enkel probleem met tv kijken of van het bord lezen.

• mij

je mag nog autorijden als je visus ods 50% is . een hoornvliestransplantatie gebeurt echt niet als ze nog zo goed ziet, je bent pas slechtziend onder die 50% namelijk. het zal er eerder aan liggen of ze een bril nodig heeft of niet en misschien kan het wel rechtgestreken worden met lenzen, maar er is geen lichaamsdeel dat zo snel geneest als de ogen als de huisarts niets bijzonders aan haar ogen gezien heeft en een zalfje gegeven heeft zal het wel een brilletje worden. grote kans dat ze dan niet meer zo moe is en keurig mee kan komen op school