amblyoop oog

• monique

Bij mijn zoon (8,5 jaar)) ontdekte ik in juli dat hij met 1 oog minder zag dan met het andere.

Naar de opticien dus. Volgens de opticien inderdaad een verschil in visus tussen beide ogen 1.1 en 0,75. Hij dacht aan een ‘lui’oog. Naar de oogarts en ja hoor dat was het, maar dan een vorm die niet goed te zien is.Hij volgde het lampje goed.

Hij kreeg dus een bril voorgeschreven +1.25, C.-1.00 en +0.75 en het advies deze zoveel mogelijk te dragen.

In september was het luie oog niet lui meer en corrigeerbaar tot visus 1.0.

Erg snel herstel, vooral gezien zijn leeftijd.

Mijn vraag (oogarts was niet erg spraakzaam): Moet hij deze bril nog steeds zoveel mogelijk dragen of mag hij ook wel eens zonder (met voetballen enzo).

Of wordt dat oog dat weer lui?

• Ger Geskus

De term amblyoop (zwakzichtig) oog is wel er overtrokken als het zwakke oog toch nog een visus haalt van 0.75.

Prima advies van de opticien om je naar de oogarts te sturen, had ook een optometrist kunnen zijn.

Het is prima dat er al zo snel visusherstel wordt geconstateerd, het is wel raadzaam om het zwakke oog te blijven prikkelen (met bril) om het visus herstel vast te houden.

Bij voetballen of andere activiteiten waarbij de kans op sneuvelen van de bril groot is, zal het geen problemen geven om de bril af te zetten. Maar op school en bij tv kijken etc. wel de bril op, het bevorderd tevens de consentratie bij het leren.

Succes gewenst.

Ger Geskus. Oogmeetkundige (VUT).

• monique

Bedankt voor je reactie.