naar de opticien?

• casandra

Daar ben ik weer… heb een week of twee terug al een bericht geplaatst: de laatste maanden is mijn zicht erg veel achteruit gegaan, en ik denk dat ik nu rond de -4 zal hebben… ik ben echter nog steeds niet naar de opticien gegaan.

Nu is het ineens een groot probleem voor mij, want ik kan op school niet meer goed werken bijvoorbeeld, omdat ik gewoonweg de sheets niet meer kan lezen etc. (terwijl ik dit voor de zomer wel kon; ik merkte wel dat het minder goed ging, maar ik kon het wel nog allemaal lezen: dus de keuze was simpel, ik hoefde niet naar de opticien). Dus… ook al zie ik hier echt heel erg tegenop, ik moet toch echt gaan, denk ik.

Mijn vraag is: wil iemand mij uitleggen hoe dit precies in zijn werk gaat? Klinkt misschien stom, maar voor mij, ik denk dat als ik al goed weet wat er zal gebeuren, dan is de drempel misschien wat lager.

Dus: hoe gaat zo'n bezoekje? Moet ik eerst een afspraak maken, kan ik gelijk worden geholpen? Hoe worden je ogen gemeten? Wat doen ze daar allemaal voor? En, als ze dit hebben gedaan, krijg je gelijk lenzen mee of moet je dan nog weer lang wachten?

En: is het mogelijk dat ik geen lenzen kan krijgen, maar alleen een bril (wat ik niet zie zitten)? Of zijn lenzen altijd mogelijk?

Bedankt,

Casandra

• arjan

Hallo Casandra,

Niks om je zorgen over te maken. Je gaat gewoon naar innen en vraagt of ze je ogen willen meten( kan bij 99 % van de opticiens meteen). Eerst wordt er vaak een computermeting gedaan. Je hoeft dan niks te doen en je hoeft alleen maar in een apparaat te kijken. Dit geeft een globale indicatie van de mogelijke bril correctie. vervolgens wordt er een uitgebreide meting gedaan. Hierbij worden vragen gesteld over hetgeen wat je op een bord te zien krijgt. Dat is alles wat de meting betreft. op baiss daarvan kan een bril gemaakt worden, die vaak binnen 24 tot 48 uur voor je gereed kan zijn.

Als je contactlenzen wilt is dat natuurlijk ook een mogelijkheid. Dat vergt wel een extra meting van de oogbol krommingen. Het is verstandig om sowiezo met een bril te beginnen omdat dat wat rustiger voor de ogen is. Bovendien als je later besluit om lezen te nemen, waar de opticien je uitgebreid over kan informeren heb je meteen een reserve bril, wat wel zo gemakkeljik is.

Veel succes Arjan

• Marge

Hoi casandra ik heb je vorige bericht ook gelezen.

Wat ik me haast niet kan voorstellen is dat niemand het weet dat je slecht ziet,

want met -4 zie je echt niet scherp meer dat moet toch een vriendin,ouders of iemand van de klas opgevallen zijn?

zo ja wil die vriendin of moeder dan niet met je mee?

en bij de opticien valt het allemaal wel mee net als Arjan zegt.

in ieder geval succes groetjes Marge

• Rene

Binnen 24uur klaar? … mmzzz… dat is wel uniek tegenwoordig

• Carla

jahoor geen probleem!!!

binnen 1 uur zelfs.

Machine staat toch al aan.

Doppen slijpen klaar, kan zelfs als ik zou willen 15 minuten service afspreken.

tot -5.50 sf.

en tot en met -4.00 cyl -1.50

En ook in de plus.

Extra dun geslepen glazen duurt wel 7 dagen.

• Theo

Doppen, slijpen, klaar?

Wat dacht je van sterkte controleren, aftekenen, afzoeten, monteren, nogmaals controleren en afpassen!

Je stelt het wel erg simpel voor!

Theo

• Carla

De sterkte controleer je voordat je met de klant afspreekt dat hij over……uur klaar ligt.

Afteken is tegenwoordig zo simpel met al die electronische apparaten.

Ma-pd reken maar uit, centreren, kost ook geen uur hoor.

Mal (ahum aftasten) instellen, ach je weet op een gegeven moment toch wel hoeveel groter of kleiner het moet.

Slijpen

afzoeten, monteren, wij slijpen 1 uur service alleen maar kunststof, dus spanningctr hoeft niet.

Sterkte controle.

Afpassen doen ze in de winkel, zit niet bij de 15 minuten verwerkt.

EN DAN HEBBEN WE HET NIET OVER GLASBRILLEN.

als je een half uur over 1 bril doet doe je toch iets fout!

• monique

Als het maken van een bril zo snel kan, waarom zijn is een bril dan zo duur?

(bij een niet-keten opticien)

Is een ‘glas’dan zo duur?

• casandra

Tja… ik heb dan toch een afspraak gemaakt… zal er toch aan moeten geloven, ben ik bang. Toch wil ik geen bril nemen, ik voorzie dat dat echt niet werkt: dan zet ik hem toch niet op. Maar, het is toch wel mogelijk om lenzen te dragen? Waar hangt dat vanaf?

En nog een laatste vraag: als alles is gemeten enzo, hoe lang duurt het dan voordat je daadwerkelijk je lenzen krijgt? Moet je hier nog weken op wachten (of kun je ze zo meenemen?

Ik hoop dat ik hier nog antwoord op krijg,

bedankt

casandra

• Carla

Lenzen zonder gekkigheden (aparte maat of aparte sterkte) zijn meestal op voorraad.

Maar het je leren in en uithalen daar moet je meestal een afspraak voor maken.

En als je lenzen besteld moeten worden duurt het meestal een dag of 4.