Mag ik comfortvloeistof zelf maken?

• Joep

Ik draag eens per week zachte eendaglenzen: Bausch en Lomb ‘Soflens One Day Disposble’ Ik heb vaak last van rode, droge, branderige ogen als ik die lenzen draag.

Ik druppel daarom elk half uur m'n ogen met zelfgemaakte ‘fysiologische’ zoutoplossing, als ik die lenzen draag. Dat werkt telkens een half uur redelijk. Ik maak deze zoutoplossing elke dag dat ik m'n lenzen draag opnieuw en ik ontsmet het flesje daarvoor tussendoor telkens voor gebruik een uur lang met een chlooroplossing die ik weer afspoel.

Is dit verantwoord? Of komen er met deze methode teveel bacterieën in m'n zachte daglenzen, of stoffen zoals kalk?

Comfortdruppels zijn ook te koop, ik dacht ofwel in de vorm van dure verpakte micro-ampullen van 0,45 ml elk, ofwel in de vorm van grotere flesjes van zo'n 30 ml met conserveermiddel.

Is conserveermiddel nadelig in comfortvloeistof? Zoja, dan zoek ik voor die comfortvloeistof een vrij goedkoop alternatief zonder conserveermidel. Welke merken raad je aan?

Alvast hartelijk bedankt voor je mening of ervaringen.

• Theo

Onverantwoord!

Zelfgemaakte zoutoplossing zou je om te beginnen moeten steriliseren voordat je die gebruikt. Bovendien weet je zekere dat deze zoutoplossing fysiologisch is (0.9%). Zeewater (veel zouter) geeft namelijk ook rode ogen.

Deinfecteren van het flesje met een chlooroplossing werkt natuurlijk wel, maar wie zegt dat dit flesje niet een beetje van die chlooroplossing vasthoudt en wat dan weer aan de zoutoplossing wordt afgegeven waarna dit weer in de lens komt, in het bindvlies van het oog wordt opgeslagen en daar een overgevoeligheidsreactie veroorzaakt die o.a. rode ogen oplevert. (Vergelijk dit maar met de rode ogen dien iemand kan krijgen met zwemmen in een zwembad met chloor.)

Eventuele kalkafzetting op daglenzen hoeft geen probleem te zijn, omdat je de lenzen toch iedere keer vervangt.

Ook conserveermiddelen in comfortvloeistoffen kunnen overgevoeligheid veroorzaken.

Wat ik je zou aanraden is voorlopig comfortvloeistof te gaan gebruiken zonder conserveringsmiddel (micro-ampullen) en bij een goed resultaat pas comfortvloeistof met conserveringsmiddel.

In principe zou je er van uit moeten gaan dat 2-3x per dag druppelen voldoende zou moeten zijn. Bij ieder halfuur druppelen zou je toch eens moeten overwegen om te stoppen met het dragen van (deze) lenzen.

Theo

• Joep

Hoi Theo,

1 BEDANKT

Hartelijk bedankt voor je uitgebeide antwoord! :-) Ik waardeer het dat je creatief met me meedenkt. Ik respecteer je deskundigheid. Toch zal ik proberen om als leek inhoudelijk in te gaan op je argumenten, in het belang van de discussie.

2 BACTERIEËN

Je zegt dat ik het leidingwater zou moeten steriliseren. Ik maak me inderdaad vooral zorgen over het bacterie-risico van leidingwater. Want ik lees dat argument vaker. Hoewel een oogarts me twintig jaar geleden eens heeft verteld dat leidingwater wèl gebruikt kan worden om zelf een zoutoplossing te maken voor contactlenzen, als er niet te veel kalk in zit. Bovendien ‘kruipen’ er ook voortdurend bacterieën in mijn ogen via mijn gezichtshuid en als ik in mijn ogen wrijf. Koken van het water en daarna eventueel invriezen in kleine flesjes zou een oplossing zijn, maar vind ik te tijdrovend.

3 DOSERING

0,9% zoutoplossing afmeten lijkt me geen groot probleem. Ik kan me niet voorstellen dat dat op de procent nauwkeurig moet. Want als traanvocht verdampt, zal het daardoor ook ietsje zouter worden. Even uit m'n hoofd is 0,9% een hele (of een halve?) theelepel per liter. Als globale controle kan ik bovendien een druppel proeven.

4 CHLOOR

Ik ben persoonlijk niet zo bezorgd dat een glazen flesje chloor vasthoudt, omdat glas ook gebruikt wordt bij laboratoriumexperimenten. En ik heb daarover vroeger op school nooit iets gehoord. Als dit toch een probleem zou blijken, kan ik denk ik ook het flesje gewoon schoonmaken met heet afwassop en daarna goed laten drogen.

5 VERDAMPING

Een nadeel van een zelfgemaakte zoutoplossing is dat het snel verdampt, merk ik. Ik hoop dat de fabrieksdruppels langer in het oog blijven, bijv. omdat ze iets ‘stroperiger’ zijn?? Of misschien iets vetter?? Ik ben benieuwd of ik dat ook zelf zou kunnen maken. Trouwens ter geruststelling, ik ben niet van plan om te gaan experimenteren met zelfverzonnen recepten. ;-)

6 DAGAMPULLEN

Ik heb inmiddels comfortvloeistof gekocht zonder conserveermiddel. ‘Refresh’ heet het. Twintig dagampullen van 0,4 ml voor E 4,50. Ze zijn zo te zien ook hersluitbaar. Ik vind het jammer dat ze die ampullen niet 5 ml groot maken. Dat lijkt me ongeveer net zo duur qua productie. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik genoeg heb aan 0,4 ml per dag. Dat zijn slechts ongeveer twee druppels per oog!

Als deze druppels niet goed werken, ga ik dagampullen proberen van Similasan en Oculo Well. Beide zijn dacht ik flink duurder dan Refresh en op plantaardige basis.

7 COMFORTVLOEISTOF MÉT CONSERVEERMIDDEL

Ik heb gezien dat ik een flesje comfortvloeistof mèt conserveermiddel na zes weken moet weggooien. Als ik slechts één dag in de week lenzen draag, is dat dus waarschijnlijk duurder dan dagampullen. Dit product mét conserveervloeistof heet ‘Blink eyedrops’ en kost per 10 ml E 5,-.

8 ANDERE LENZEN

Andere lenzen overweeg ik ook. Ik stap misschien over op Proclear zachte lenzen met een hoogwaterpercentage of op silicone lenzen met een laagwaterpercentage. Beide zijn speciaal geschikt voor droge ogen. Maar beide zijn niet verkrijgbaar als daglens. En ik hoor dat ik maandlenzen twee maanden na opening moet weggooien. Dus dat zou heel duur zijn, omdat ik ze maar eenmaal per week gebruik.

Pfff, wat een gedoe allemaal. Ik heb nog een mooi brilletje liggen… :-)

Vriendelijke groet,

Joep

• s.

ik begrijp hieruit dat je er niet al te veel geld voor over hebt . dan is mijn advies stop met lenzen.

• Theo

2. Als je de zouoplossing gemaakt hebt, zou je hem moeten steriliseren. Ok, een normale hoeveelheid bacterieën kan het traanvocht best aan. Alleen is een zoutoplossing een goede voedingsbodem voor bacteriën, zeker als hier ook nog de nodige mineralen (leidingwater!) aanwezig zijn. Verder is een geïrriteerd oog vatbaarder voor bacteriën.

3. Een fysiologische zoutoplossing is 0.9%. Alle andere concentraties zijn niet fysiologisch! Een hoger of lager percentage zout veroorzaakt een ontrekken van water of opslaan van meer water in het hoornvlies. 0.1% meer of minder zal niet direct problemen geven, maat 1% meer of minder wel. Bovendien is de vorm van de lens (bolling, sterkte, watergehalte, diameter) afhankelijk van het zoutgehalte. Een hogere of lagere dosering beïnvloed dus direct de pasvorm en daardoor het draagcomfort.

4. Glas zal inderdaag geen chloor opnemen. Alleen hoe sluit je dat goed af en hoe kun je daarmee in je oog druppelen.

5. Uit een gesloten flesje kan geen vloeistof verdampen!

6. Je hebt het over dagampullen. Dit zijn geen dagampullen maar ampullen voor éénmalig gebruik! Dus voor ieder oog één of twee druppels is meer als voldoende.

Als je de inhoud zou vergroten zou je het hersluitbaar moeten maken en een conserveringsmiddel moeten toevoegen.

7. Alle druppelvloeistoffen die in oog, oor of neus gebruikt worden, hebben een houdbaarheidsdatum van één maand na opening. Bij af en toe gebruik zijn ampullen dus praktischer en goedkoper.

8. Maandlenzen zijn langer houdbaar dan 2 maanden, mits goed onderhouden. En ZEKER niet met zelfgemaakte zoutoplossing.

Advies:

1. Ga de daglenzen dragen met de normale in de handel verkrijgbare comfortvloeistoffen zonder conserveringsmiddel waarbij je uit zou moeten gaan van een acceptabele verdraagbaarheid bij 2 tot 3 keer druppelen per dag. In alle andere gevallen: STOP MET DRAGEN VAN LENZEN.

• Joep

s. zei : “…stop met lenzen”

Zou best nog es kunnen gebeuren. Maar ik ga eerst met Theo's adviezen aan de slag.

Theo, ik ben onder de indruk van je grondige en praktische inzicht.

Joep :-)