Zonnebril op sterkte

• Vraagje

Ik ben er uit, het wordt een zonnebril van adidas. Ben er ook al uit welk model het gaat worden. de Gazelle ClimaCool pro (S oftewel A138). En hij kan nog op sterkte ook.

Ik denk dat dit een betere oplossing wordt voor mij dan een serengeti of een oakley.

Nu moet ik nog een opticien vinden die de bril verkoopt (want ik heb hem op internet gezien en bij een kledingzaak, maar die hadden hem helaas maar in 1 kleur, en die kleur wou ik nou net niet.).

Erg bedankt voor jullie reacties!

• Theo

Iedere brilleglas geeft een zekere mate van vertekening. Normaal gesproken wennen we hier aan en valt de vertekening niet meer op. Bij verandering van glazen, bv sterkte veranderingen en/of dunnere glazen, moeten we hier opnieuw aan wennen.

Wanneer een bril met een normale curve wordt afgewisseld met een bril met een sterkere curve zal er steeds opnieuw ‘gewend’ moeten worden. Hoe hoger de sterkte hoe meer gewenning. Bovendien kijken we bij een (zonne)bril met een sterkere curve bij het rechtuit kijken ‘schuiner’ door de glazen wat een geringe prismatische afwijking opleverd. Ook dit effect zou gecorrigeerd moeten worden bij een sterke curve.

Dit geldt ook voor zonnebrillen zonder sterkte. De betere zonnebrillen hebben daarom glazen waarin een gering prisma is verwerkt en daardoor aanmerkelijk rustiger kijken.

Theo