Zonnebril op sterkte

• Vraagje

Ik ben op zoek naar een zonnebril op sterkte. Het liefst moet de bril wat ronder met het gezicht meelopen. (heb nu een zonnebril, maar deze staat vrij recht, en daardoor heb ik bijvoorbeeld met autorijden last, bij zon van de zijkant, maar ook als ik buiten loop omdat hij boven bij mijn wenkbrauwen niet afsluit. Ik krijg snel hoofdpijn van de zon en vandaar dat ik een goede zonnebril zoek).

Ik heb al brillen van Adidas bekeken maar deze zijn allemaal vrij groot (heb alleen sportmodellen gezien).

Nu weet ik dat serengeti ook op sterkte kan. Maar ik vroeg mij af of Oakley ook brillen heeft die op sterkte kunnen (bijv. dmv een clip net als bij adidas).

Wie weet welke modellen van Oakley op sterkte kunnen? en kan iemand me het verschil tussen serengeti en oakley uitleggen?

Alvast bedankt.

• jan

oakley kan op sterkte gemaakt worden in precies de zelfde kleur als je hem in de winkel ziet. oakley is de wat sportievere zonnebril. serengeti staat vooral bekend om zijn meekleurende contrasterende glazen. over het algemeen wat degeljker. weet niet zeker over serengeti ook in curve (de ronding) mogelijk is. wat in iedergeval altijd kan zijn zijn zonneglazen op sterkte en in curve , vraag dat na bij je opticien. die kan je er vast veel meer over vertellen ook wat er mogelijkis in jou eigen sterkte. succes!

• Jaap

Hoi Jan, wat houdt ‘in curve’ precies in? Ik vraag dat omdat mijn vrouw graag de nieuwe Silhouette 3175 zonnebril op sterkte wilde hebben (en dan dragen als ‘gewone bril’), maar onze opticien zei dat haar sterkte niet mogelijk was. Haar sterkte is -3 en -3,5. PD = 58. Weet jij of het misschien toch zou kunnen, en zo ja, waar?

• Vraagje

Curve is de kromming van het glas. (als ik het zo goed zeg).

en hopelijk kan jan je verder helpen bij je vraag!

Jan,

is het dus zo dat iedere oakley bril op sterkte kan? en heb je enig idee wat dat gaat kosten?

Ik heb geen hoge sterkte

R +0.50

L +0.75 -0.25 (de richting ben ik vergeten)

Alvast bedankt!

• jan

sorry geen idee wat ze gaan kosten , weet wel dat het niet goedkoop is. maar dan krijg je wel iets mooi.

en waarom zou curve 6 of 8 niet met -3.50 kunnen?? ga naar een opticien die glazen verkoopt van bv hoya , zeiss , essilor etc. zij kunnen je er ongetwijveld meer over vertellen! succes.

• ik

het toepassen van de gewenste curve is niet altijd mogelijk. Een vuistregel hiervoor is (+totaal sterkte < -8dpt). De achter curve moet ook te slijpen zijn.

Totaalsterkte = -3.50 Dpt. De benodigde voorcurve is 8 Dpt. Kan het?

-1 x 8 = -8 + -3.50 = -11.50 Dpt. Dit kan dus niet, want het is resultaat is kleiner dan -8 Dpt.

• Jaap

Betekent dit dat het volkomen onmogelijk is? Zou erg jammer zijn!

• jan

sorry maar ik heb zonnebrillen gemaakt met curve 6 en curve 8 die sterker zijn dan -3.50. sterker nog wat dacht je van multifocaal met curve 8 spiegelcoating op de voorzijde , ontspiegeld aan de achterzijde met een kleurtje in het glas? (tot 90& gekleurd!? onmogelijk ?? nee hoor ! zeer goed mogelijk.

maar goed dat was de vraag niet. gezien de lage sterkte mag het geen probleem gaan. nogmaals een oakley dealer kan je hier vast meer over kunnen vertellen.

succes

• Jaap

Jan, mijn vraag ging niet over een Oakley, maar over de nieuwe Silhouette 3175. Weet je of het daarbij ook kan?

• Jaap

Ik sprak vandaag een opticien die zei dat het met ‘800 curve lenzen’ misschien wel zou kunnen. Kan iemand mij uitleggen wat dat betekent???

(Het gaat dus om een Silhouette zonnebril waarin minglazen gezet moeten worden)