Advies gevraagd

• L.S.

Dit forum bij toeval ondekt en zeer goede berichten gelezen.

Daarom wil ik de volgende vraag stellen.

Ik heb het volgende probleem welke in de afgelopen 2 jaar ontstaan is.

Gedurende de dag verschijnt er een “mist” voor het rechter oog, welke na wat knipperen of knijpen met het oog weer verdwijnt.

Dit verschijnsel neemt gedurende de dag toe en is in de avond zeer hindelijk aanwezig met toenemende freqentie.

Tevens is het gevoel van overbelasting van het rechter oog aanwezig.

Wel heb ik een leesbril met de sterkte R.S+0,25 C-0,25 as 90 Add.+2,50 en L.S+

0,00 C as Add.+2,50 welke voor een begin vijftiger noodzakelijkis geworden.

Tevens gebruik ik een “computer”bril met de zelfde sterkte maar Add. 1,75.

Zijn er mensen met een opmerking of advies die willen reageren, de opthometrist

mischien?

Bij voorbaat bedankt.

LS

• Theo

Om te beginnen, wat is ‘begin vijftiger’?

Een additie van 2.50 past niet direct bij een begin vijftiger, eerder bij een midden of eind vijftiger. De beeldschermwerkbril met een additie van 1.75 evenzo.

Dus: U bent midden/eind vijftiger, maar daar past dan niet een beeldschermwerkbril met een additie van 1.75 bij. Eerder een additie van 1,25 of 1,50.

Of: De vertesterkte is ondergecorrigeerd en moet eerder een 0.50 of 0.75 postiever zijn. Hierbij onstaat dan een additie van 1.75 / 2.00 voor het lezen en een beeldschermwerkbril met een additie 1.00 / 1.25.

Zou dit laatste het geval zijn, dan kan dit de nodige moeite kosten om het sterkteverschil weg te accommoderen. In de loop van de dag wordt dit vermoeiender en kan daardoor meer wazigheid opleveren.

Waarom rechts meer? Misschien een wat zwakker oog? Ook, en meer waarschijnlijk, wat meer sterkteverschil voor het rechter oog.

Even uitproberen: Zet de beeldschermwerkbril op en kijk met ieder oog afzonderlijk naar het beeldscherm en vergroot de afstand. Bij een correcte vertesterkte moet het beeld op een afstand van ongeveer 55-60 cm wazig gaan worden.

Wordt het pas op een grotere afstand wazig dan is de vertesterkte ondergecorrigeerd, en indien er een verschil merkbaar is tussen rechts en links, dan zit er ook verschil in de vertesterkte voor rechts en links.

Succes ermee.

Theo

• LS

Theo

Bedankt voor de reactie.

Wat de leeftijd betreft, ik ben 51.

Ben ongeveer 6 jaar terug begonnen met de eerste leesbril, redelijk vroeg dus.

Heb de test gedaan en kom tot de volgend waarden.

Normale werkafstand tot beeldscherm is 45 tot 50cm en kan met bijde ogen goed zien(ook onafhankelijk).(met beeldschermbril)

Indien ik de afstand vergroot kom ik tot de volgende waarden.

Voor L 60 en R80 cm.

Dat mijn rechter oog slechter is, weet ik daar dat ik in de verte met het rechteroog

wat wazig zie.

Waarschijnlijk is de beste optie, een bezoek aan de optiek.

M.vr.groet, LS

• Theo

Bij de gegeven afstanden zou de beeldschermbril voor rechts dan een effectieve additie hebben van 1.25 en links 1.66.

Dus waarschijnlijk is de brilsterkte voor rechts 0.50 te zwak. Links klopt wel ongeveer: 0.09, afgerond 0.00

De leeftijd waarop een eerste leesbril nodig is, is rond de 45 jaar, dus niet abnormaal. Een beeldschermafstand van 45 tot 50 cm (laptop?) zal inderdaad een additie van 1.50 tot 1,75 opleveren. De additie voor het lezen (40 cm) zal dan in de buurt van 2.00 / 2,25 liggen. Dichterbij nog iets sterker.

m.vr.gr.

Theo

• L. S.

Theo

Uw visie klopt ongeveer.

Na een oogmeting is gebleken dat ik voor verzien met rechts uitkom op +1.00 en links op +0.50.

De additie moet +1.75 zijn.

Ik zal waarschijnlijk op advies van de optiecien over stappen op een multifocale bril

voor continu te dragen.

Hoewel ik mij afvraag of dit geen problemen gaan opleveren met het werken achter de PC.

L.S.

• Theo

Dus iets meer plus als ik beredeneerd had. De leessterkte (afstandssterkte + additie) klopt wel ongeveer.

Voor beeldschermgebruik kan de multiocale bril wel wat problemen opleveren.

De sterkte bovenin geeft een scherp beeld vanaf ongeveer 1 meter, de sterkte onderin een scherp beeld tot ongeveer 55 cm.

Bij het lijken op een laptop die meestal dichterbij staat en waarbij het scherm lager staat zal dit misschien wel lukken. Het hele beeld zal echter niet scherp zijn, meer in de vorm van een horizontale strook. Het scherm dan wat achterover kantelen kan dan helpen.

Bij een normale pc staat het beeldscherm meestal wat hoger en verderweg.

In een multifocale bril is de sterkte hiervoor wel aanwezig, maar dan moet u uw hoofd wat verder achterover houden om (een gedeelte) van het beeldschern scherp te zien, wat de nodige nekklachten kan opleveren. Een apparte beeldschermwerkbril kan dan praktischer zijn.

Theo

Sorry voor de late reactie ivm vakantie.

• L.S.

Beste Theo

Als reactie het volgende.

U heeft helemaal gelijk, ik heb het probleem inmiddels ervaren.

Bij de optiek terug geweest en een “goedkope bril” besteld voor beeldschermwerken daar dit van het begin problemen gaf, maar hoop dit begin volgende week opgelost te hebben met deze bril.

Verder is het wel wennen met een multifocale bril de gehele dag op de neus.

Bedankt voor de adviezen.

L de S