Na 5 jaar heb ik mijn ogen opnieuw laten meten en een nieuwe bril aangeschaft. Echter door deze bril is het moeilijk kijken: alles is veel groter en staat schuin. In het midden wel scherper, maar zodra ik zijwaarts kijk is alles wazig. Als ik op straat loop, voel ik mij net een reus. Televisiekijken is geen pleziertje. Kortom: er klopt iets niet.
Mijn oude bril (waarmee overigens goed zicht) was: Re -1,75 cyl (-0,50 sph/94axs) en Li -1,25 cyl (-0,50 sph/91axs).
De nieuwe meting en bril is: Re -2,00 cyl (-0,25 sph/87axs) en Li -2,25 cyl (0,00 sph/102axs).
De hermeting bij de opticien is: Re is gelijk aan de nieuwe bril en Li wijkt licht af:
-2,00 cyl (0,00 sph/96axs). Een andere opticien constateert eveneens zo'n kleine afwijking.
Weliswaar kleine verschillen, maar groot ongemak. Opticien zegt e.e.a. even aan te zien; wellicht gewenning. Geloof daar zelf niet zo in en overweeg oude sterkte te laten plaatsen, ondanks dat ik denk dat ik wat scherper zou kunnen zien met nieuwe glazen. Komt dit vaker voor en is het inderdaad een kwestie van gewenning? Advies welkom. Bij voorbaat dank voor je reactie!
Joop